81
شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج1

(پس به خدا و فرستاده او و نورى كه فرو فرستاديم ، ايمان آوريد ، و خدا ، به آنچه مى‏كنيد ، آگاه است)

(اى مردم ! در حقيقت ، براى شما از جانب پروردگارتان ، برهانى آمده است و ما نورى روشنگر به سوى شما فرو فرستاديم)

(تو نه مى‏دانستى كتاب چيست و نه ايمان [كدام است؟] ؛ ولى آن را نورى گردانيديم كه به هر كس از بندگان خود كه بخواهيم، به وسيله آن ، راه را مى‏نماييم)

حديث‏

۵۸.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله : قرآن ، نور روشنگر ، ياد استوار و راه راست است .

۵۹.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله : سپاس ، خداى راست . او را مى‏ستايم و از او يارى مى‏طلبم و از او آمرزش مى‏خواهم و راه‏نمايى مى‏جويم . به او ايمان دارم و كفر نمى‏ورزم ، و با هر كه به او كفر ورزد ، دشمنى مى‏نمايم . گواهى مى‏دهم كه معبودى جز خداى يگانه و بى‏انباز نيست . گواهى مى‏دهم كه محمّد ، بنده و فرستاده اوست . او را با هدايتگرى و نور و اندرز فرستاد ، در زمانى كه مدّت‏ها مى‏گذشت و پيامبرى نيامده بود ، و مردم ، در [ نادانى و ]گم‏راهى به سر مى‏بردند ، و اين پاره از زمان، گسسته ۱ و قيامت ، نزديك شده و مهلت، سر آمده بود .

۶۰.امام على عليه السلام : گواهى مى‏دهم كه محمّد ، بنده و فرستاده اوست . در بهترين قرارگاه ، نهاده شده بود و از گرامى‏ترين پشت‏ها و رحِم‏هاى پاك گشته ، به يكديگر منتقل مى‏شد و از شريف‏ترين نژاد و برترين رستنگاه ، بيرون آورده شد ؛ از بلندترين قلّه و نيرومندترين ريشه ؛ از درختى كه خداوند ، پيامبرانش را از آن بر آورْد و امانتداران [وحى ]خود را از آن برگزيد ؛ [درختى با] چوبى پاك و معطّر ، تنه‏اى راست ، شاخه‏هايى خرّم ، ميوه‏هايى رسيده و آكنده از بزرگوارى ؛ [ درختى كه ]در بزرگوارى، غَرْس شد و در حرم ، روييد و در همان جا، شاخسار بر آورْد و به بار نشست و نيرو گرفت و تنومند شد ، و بلندى يافت و سر به فلك كشيد ، تا آن كه خداوند عزّ وجلّ او را با [ فرستادن ]روح الأمين و [ نزول‏] نور مبين و كتاب روشن ، مفتخر ساخت .

1.شايد مقصود از گسستگى زمان ، فاصله فرهنگى ميان نسل‏ها در آن زمان و يا جدايى مردم آن روزگار از هدايت پيامبران و اولياى الهى باشد .


شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج1
80

( فََامِنُواْ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ النُّورِ الَّذِى أَنزَلْنَا وَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ ). ۱

( يَأَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَكُم بُرْهَنٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَأَنزَلْنَا إِلَيْكُمْ نُورًا مُّبِينًا ). ۲

( مَا كُنتَ تَدْرِى مَا الْكِتَبُ وَ لَا الْإِيمَنُ وَ لَكِن جَعَلْنَهُ نُورًا نَّهْدِى بِهِ مَن نَّشَاءُ مِنْ عِبَادِنَا ). ۳

الحديث‏

۵۸.رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله : القُرآنُ هُوَ النّورُ المُبينُ ، وَالذِّكرُ الحَكيمُ ، وَالصِّراطُ المُستَقيمُ. ۴

۵۹.عنه صلى اللَّه عليه و آله : الحَمدُ للَّهِ‏ِ ، أحمَدُهُ وأستَعينُهُ وأستَغفِرُهُ وأستَهديهِ ، واُؤمِنُ بِهِ ولا أكفُرُهُ ، واُعادي مَن يَكفُرُهُ ، وأشهَدُ أن لا إلهَ إلَّا اللَّهُ وَحدَهُ لا شَريكَ لَهُ ، وأشهَدُ أنَّ مُحَمَّداً عَبدُهُ ورَسولُهُ ، أرسَلَهُ بِالهُدى‏ وَالنّورِ وَالمَوعِظَةِ عَلى‏ فَترَةٍ مِنَ الرُّسُلِ ، وقِلَّةٍ مِنَ العِلمِ ، وضَلالَةٍ مِنَ النّاسِ ، وَانقِطاعٍ مِنَ الزَّمانِ ، ودُنُوٍّ مِنَ السّاعَةِ ، وقُربٍ مِنَ الأَجَلِ . ۵

۶۰.الإمام عليّ عليه السلام : أشهَدُ أنَّ مُحَمَّداً عَبدُهُ ورَسولُهُ ، المُقَرُّ في خَيرِ مُستَقَرٍّ ، المُتَناسَخُ مِن أكارِمِ الأَصلابِ ومُطَهَّراتِ الأَرحامِ ، المُخرَجُ مِن أكرَمِ المَعادِنِ مَحتِداً ، وأفضَلِ المَنابِتِ مَنبِتاً ، مِن أمنَعِ ذِروَةٍ وأعَزِّ أرومَةٍ ، مِنَ الشَّجَرَةِ الَّتي صاغَ اللَّهُ مِنها أنبِياءَهُ وَانتَجَبَ مِنها اُمَناءَهُ ، الطَّيِّبَةِ العودِ ، المُعتَدِلَةِ العَمودِ ، الباسِقَةِ الفُروعِ ، النّاضِرَةِ الغُصونِ ، اليانِعَةِ الثِّمارِ ، الكَريمَةِ الحَشا ، في كَرَمٍ غُرِسَت ، وفي حَرَمٍ اُنبِتَت ، وفيهِ تَشَعَّبَت وأثمَرَت وعَزَّت وَامتَنَعَت ، فَسَمَت بِهِ وشَمَخَت ، حَتّى‏ أكرَمَهُ اللَّهُ عزّ وجلّ بِالرّوحِ
الأَمينِ ، وَالنّورِ المُبينِ ، وَالكِتابِ المُستَبينِ . ۶

1.التغابن: ۸ .

2.النساء: ۱۷۴ .

3.الشورى: ۵۲ .

4.كنز العمّال : ج ۱ ص ۵۱۷ ح ۲۳۰۹ نقلاً عن شعب الإيمان .

5.مجمع البيان : ج ۱۰ ص ۴۳۲ ، بحار الأنوار : ج ۸۹ ص ۲۳۲ ح ۶۶ ؛ تاريخ الطبري : ج ۲ ص ۳۹۴ عن سعيد بن عبدالرحمن الجمعي ، تفسير القرطبي : ج ۱۸ ص ۹۸ .

6.التوحيد : ص ۷۲ ح ۲۶ ، عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۱ ص ۱۲۴ ح ۱۵ كلاهما عن الهيثم بن عبد اللَّه الرّماني عن الإمام الرضا عن آبائه عليهم السلام ، بحار الأنوار : ج‏۴ ص ۲۲۲ ح ۲ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج1
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 123798
صفحه از 500
پرینت  ارسال به