285
شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج1

است ، با اين نكته كه نسخه تهيه شده در زمان ابوبكر در اختيار عموم قرار نگرفت، ۱ سازگار نمى‏نمايد ؛ زيرا تدوين يك مصحف شخصى و خصوصى، كار تازه و پيچيده‏اى نبود و و عمومى نساختن آن، به حفظ آن كمكى نمى‏كرد. از اين رو احتمال دارد به دست آوردن فضيلتِ در اختيار داشتن نسخه‏اى از قرآن همانند ديگر صحابه برجسته و در اختيار داشتن قانون اساسى جامعه، يكى از انگيزه‏هاى دستگاه حاكم در اين كار بوده است. ۲
دو. بر اساس نقل يعقوبى، ابوبكر دستور داد قرآن را بر سعيد بن عاص عرضه كنند، ۳ در حالى كه او در آن زمان، حدود ده سال داشته است، ۴ و چون بر اساس برخى گزارش‏ها، او در ماجراى يكسان‏سازى مصاحف توسط عثمان حضور داشته است، . ۵ احتمالاً ذكر او در اين جا بر اثر خلط اين دو ماجرا باشد.
سه. اين روايات ، با اجماع مسلمانان مبنى بر اثبات قرآن از طريق تواتر ، مخالفت دارد؛ زيرا در آنها آمده است كه با شهادت دو نفر قرآن ثبت مى‏شد. توجه به اين اشكال سبب شده است كه برخى به توجيه ثبت قرآن با شهادت دو شاهد دست بزنند . براى نمونه ، ابن حجر مقصود از دو شاهد را ، نه دو فرد عادل ، كه به معناى حفظ و كتابت دانسته است . ۶ مقصود ابن حجر شايد اين باشد كه هر آيه و عبارتى در صورتى در مصحف ثبت مى‏شد كه در حفظ حافظان كل يا اجزاء قرآن و نيز در دست‏نوشته‏هاى اصحاب ، موجود باشد .

1.دراسات قرآنيه (تاريخ قرآن): ص ۸۷.

2.تاريخ قرآن، راميار: ص‏۳۰۸-۳۰۹، ۳۲۳ - ۳۲۹، ۳۳۲.

3.تاريخ اليعقوبى: ج‏۲ ص‏۱۳۵.

4.الطبقات الكبرى: ج‏۵ ص‏۳۱؛ الإصابة: ج‏۳ ص‏۹۰.

5.فتح البارى: ج‏۹ ص‏۱۶.

6.فتح البارى : ج ۹ ص ۱۲ .


شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج1
284

بنويسند و بر سعيد بن عاص كه مردى فصيح بود عرضه كنند. ۱ گفته شده: اين گروه هر روز در مسجد گرد مى‏آمدند و كسانى كه آيه يا سوره‏اى از قرآن نزدشان بود به آنها مراجعه مى‏كردند و آنان با ارائه دو شاهد، مى‏پذيرفتند . ۲ تنها از خزيمه بن ثابت از آن رو كه پيامبر شهادت او را دو شهادت به شمار آورده بود . دو آيه آخر سوره برائت ، بدون ارائه شاهدى ديگر پذيرفته شد . ۳

نقد شاهد نخست‏

برخى نكات تأمل‏برانگيز در مضمون اين نقل‏ها ، سبب ترديد محققان در آن شده است ؛ از جمله :
يك. با وجود فراوانى روايات جمع قرآن بعد از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله، ۴ اختلاف مضمونى ميان برخى از آنها، سبب ترديد در درستى‏شان مى‏شود. ۵ برخى نخستين جمع قرآن را مربوط به زمان ابوبكر و برخى زمان عمر و برخى مربوط به زمان عثمان مى‏دانند. از برخى از اين روايات بر مى‏آيد كه بعضى از آيات قرآن تا زمان عثمان فقط در سينه افراد نگهدارى مى‏شد و تدوين نشده بود. ۶ به نظر مى‏رسد برخى از اين گزارش‏ها كه از زيد يا فرزندش خارجه ، منقول شده است، سعى دارد با بزرگ‏نمايى موضوع و بازگويى دشوارى و پيچيدگى جمع قرآن، براى زيد ، فضيلت‏سازى كند.
همچنين ترس عمر از نابودى قرآن ، آن گونه كه در برخى از اين روايات آمده

1.تاريخ اليعقوبى: ج ۲ ص ۱۳۵ .

2.الإتقان فى علوم القرآن: ج‏۱ ص‏۱۵۷؛ التمهيد: ج‏۱ ص‏۲۹۹.

3.صحيح البخارى: ج‏۵ ص‏۲۱۱؛ فتح البارى: ج‏۹ ص‏۱۳؛ عمدة القارى : ج‏۱۸ ص‏۲۸۲.

4.ر.ك : كنز العمّال: ج ۲ ص ۵۷۲ - ۵۹۰ .

5.ر . ك: البيان، [آية اللَّه‏] خويى: ۲۴۷ - ۲۵۲؛ تاريخ القرآن، تئودور نولدكه، ترجمه جرج تامر: ص‏۲۵۲-۲۵۶ .

6.ر.ك : الايضاح: ص‏۲۲۲-۲۲۳؛ البيان: ص‏۲۴۵-۳۵۲ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج1
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 123362
صفحه از 500
پرینت  ارسال به