133
شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج1

در حديثى قدسى ، در توصيف پيامبر خاتم صلى اللَّه عليه و آله ، خدا خطاب به موسى عليه السلام مى‏فرمايد :
وَلَأَنزِلَنَّ عَلَيهِ قُرآناً فُرقاناً شِفاءً لِما فِى الصُّدورِ مِن نَفْثِ الشَّيطانِ . ۱
قرآنى فرو مى‏فرستم كه فرقان است [و حق را از باطل جدا مى‏سازد] و درمان است براى وسوسه شيطان در دل‏ها .

ليكن در دو حديثى كه در متن آمد ، دو وجه ديگر در تبيين اين نام ذكر شده است :
وجه اوّل : قرآن از آن رو «فرقان» ناميده شده كه آيات و سوره‏هاى آن ، متفرّق (جدا از هم) نازل شده‏اند ، بر خلاف ديگر كتب آسمانى كه يكباره و دفعى نازل گشته‏اند . ۲
وجه دوم : مقصود از قرآن ، همه كتاب خدا (اعم از محكم و متشابه) و مقصود از فرقان ، آيات محكم اند كه عمل كردن به آنها واجب است . ۳
شايان ذكر است كه منافاتى ميان سه وجه ياد شده ، وجود ندارد . بنابر اين ، همه اين وجوه مى‏توانند در اين نام‏گذارى مورد توجّه باشند .
قرآن كريم در هفت آيه از «فرقان» ياد كرده است ۴كه تنها در دو آيه ، مراد، قرآن كريم است. . ۵ در بسيارى از روايات نام «فرقان» براى قرآن به كار رفته است، بويژه هر گاه از قرآن در كنار ديگر كتب آسمانى ياد شده است. ۶

1.الكافى : ج ۸ ص ۴۴ .

2.ر . ك : ص ۴۱ ح ۷ .

3.ر .ك : ص ۴۱ ح ۸ .

4.بقره : آيه ۵۳ و ۱۸۵؛ آل عمران : آيه ۴؛ انفال : آيه ۴۱ و ۲۹؛ انبيا : آيه ۴۸؛ فرقان : آيه ۱.

5.آل عمران : آيه ۴؛ فرقان : آيه ۱.

6.براى نمونه: الخصال : ص‏۴۵۷؛ علل الشرائع : ج‏۱ ص‏۱۶۱؛ كتاب من لايحضره الفقيه : ج‏۴ ص‏۱۷۷؛ مسند ابن حنبل : ج‏۲ ص‏۳۵۷ و ۴۱۳؛ سنن الترمذى : ج‏۴ ص‏۲۳۱.


شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج1
132

حقيقت، وصف‏هاى قرآن اند. ۱ شواهدى اين قول را تقويت مى‏كنند، از جمله آن كه در آيات قرآن كريم، براى اشاره به وحى، همين واژه، بيشترين كاربرد را دارد. در غالب روايات نيز از همين كلمه براى اشاره به قرآن استفاده شده است، مانند دعايى از امام زين العابدين عليه السلام كه در وصف پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله به صراحت بيان مى‏كند كه خدا كتاب او را «قرآن» ناميده است:
وَ خَصَصتَهُ بِالكِتابِ المُنزَلِ عَلَيهِ وَالسَّبعِ المَثانى المُوحاةِ إلَيهِ وَ أسمَيتَهُ القُرآنَ وَ أكنَيتَهُ الفُرقانَ العَظيمَ . ۲
و كتاب فرو فرستاده به سوى او و سَبْع مَثانىِ وحى شده به او را به وى اختصاص دادى و آن را «قرآن» ناميدى و لقب «فرقان بزرگ» را بر آن نهادى .

۲. فُرقان‏

فُرقان، مصدر با معناى اسم فاعل ، از ريشه «ف ر ق» است. اين مادّه به معناى جدايى انداختن ميان دو چيز است. ۳ قرآن را از آن‏رو «فرقان» گويند كه ميان حق و باطل و درستى و نادرستى جدايى مى‏افكند. ۴كلمه «فرقان» براى اشاره به اين ويژگى قرآن، از «فرق» بليغ‏تر است؛ زيرا براى جدايى انداختن ميان حق و باطل به كار مى‏رود. ۵
شيخ صدوق رحمه اللَّه عليه مى‏فرمايد :
وَالفُرقانُ هُوَ القُرآنُ و إنَّما سَمَّاهُ فُرقاناً لأنَّ اللَّهَ عزّ وجلّ فَرَّقَ بِه بَينَ الْحَقِّ وَ الباطِلِ . ۶
فرقان ، همان قرآن است و همانا آن را «فرقان» ناميد ؛ زيرا خداوند عزّ وجلّ به وسيله آن ، حق را از باطل جدا كرد .

1.التسهيل لعلوم التنزيل : ج‏۱ ص‏۵.

2.ر . ك : ج ۳ ص ۱۲۲ ح ۸۹۳ . نيز ، ر . ك : الصحيفة الثانية السجادية : ص ۱۲۹ (دعاى عيد فطر) .

3.مفردات ألفاظ القرآن : ج‏۲ ص‏۳۷۸؛ لسان العرب : ج‏۱۰ ص‏۲۹۹ - ۳۰۰؛ العين : ج‏۵ ص‏۱۴۹ ماده «فرق».

4.تفسير الفخر الرازى : ج‏۲ ص‏۳۷۸؛ روض الجنان : ج‏۱ ص‏۱۰؛ تفسير بيضاوى : ج‏۴ ص‏۲۰۵.

5.مفردات الفاظ القرآن : ج‏۲ ص‏۳۷۸ ماده «فرق».

6.التوحيد : ص ۲۱۷ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج1
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 123409
صفحه از 500
پرینت  ارسال به