109
شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج1

۱ / ۲ - ۴۰

روح‏

(و اين گونه ، روحى را از امر خود ، به تو وحى نموديم . تو نه مى‏دانستى كتاب چيست و نه ايمان [كدام است؟] ؛ ولى آن را نورى گردانيديم كه با آن به هر كس از بندگان خود كه بخواهيم ، راه را مى‏نماييم ، و به راستى كه تو به خوبى به راه راست، هدايت مى‏كنى) . ۱

۱ / ۲ - ۴۱

مبارك (خجسته)

قرآن‏

(و اين ، كتابى است كه آن را فرو فرستاديم . خجسته است و تصديق كننده كتاب‏هاى [آسمانىِ‏] پيش از خود)

(و اين ، خجسته كتابى است كه ما آن را فرو فرستاديم . پس ، از آن پيروى كنيد و پرهيزگارى نماييد. باشد كه مورد رحمت قرار گيريد)

([اين‏] كتابى خجسته است كه آن را به سوى تو ، فرو فرستاديم تا در آيات آن بينديشند و خردمندان ، پند گيرند)

حديث‏

۸۴.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله : به قرآن ، چنگ زنيد ؛ چرا كه شفابخشى سودمند و دارويى خجسته است ، و نگهدار كسى است كه بدان چنگ زند ، و نجات‏بخشِ كسى است كه از آن ، پيروى كند .

1.برخى مفسّران و مترجمان ، روح را وحى قرآنى دانسته‏اند و برخى جبرئيل را و برخى ديگر ، روح الأمر را ؛ امّا با توجّه به احاديث صريحى كه برخى صحيح السند نيز هستند و در تفسير همين آيه صادر شده‏اند ، روح در اين آيه ، «خلق من خلق اللَّه عزّ وجلّ أعظم من جبرئيل وميكائيل» است كه همراه پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله بوده است. برخى مفسّران ، از جمله علّامه طباطبايى به اين نظر معتقدند (ر . ك : التبيان فى تفسير القرآن : ج ۹ ص ۱۷۸ ، مجمع البيان : ج ۵ ص ۳۷ ، الصافى : ج ۴ ص ۳۸۱ ، الميزان فى تفسير القرآن : ج ۱۸ ص ۷۷ ، تفسير نور الثقلين : ج ۴ ص ۵۸۹ ، الكافى : ج ۱ ص ۲۷۳) .


شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج1
108

۱ / ۲ - ۴۰

روحٌ‏

( وَ كَذَ لِكَ أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ رُوحًا مِّنْ أَمْرِنَا مَا كُنتَ تَدْرِى مَا الْكِتَبُ وَ لَا الْإِيمَنُ وَ لَكِن جَعَلْنَهُ نُورًا نَّهْدِى بِهِ مَن نَّشَاءُ مِنْ عِبَادِنَا وَ إِنَّكَ لَتَهْدِى إِلَى‏ صِرَ طٍ مُّسْتَقِيمٍ ). ۱

۱ / ۲ - ۴۱

مُبارَكٌ‏

الكتاب‏

( وَهَذَا كِتَبٌ أَنزَلْنَهُ مُبَارَكٌ مُّصَدِّقُ الَّذِى بَيْنَ يَدَيْهِ ). ۲

( وَهَذَا كِتَبٌ أَنزَلْنَهُ مُبَارَكٌ فَاتَّبِعُوهُ وَاتَّقُواْ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ ). ۳

( كِتَبٌ أَنزَلْنَهُ إِلَيْكَ مُبَرَكٌ لِّيَدَّبَّرُواْ ءَايَتِهِ وَ لِيَتَذَكَّرَ أُوْلُواْ الْأَلْبَبِ ). ۴

الحديث‏

۸۴.رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله : عَلَيكُم بِالقُرآنِ فَإِنَّهُ الشِّفاءُ النّافِعُ ، وَالدَّواءُ المُبارَكُ ، وعِصمَةٌ لِمَن تَمَسَّكَ بِهِ ، ونَجاةٌ لِمَنِ اتَّبَعَهُ. ۵

1.الشورى: ۵۲ . ذهب بعض المفسّرين والمترجمين إلى أنّ الروح هي الوحي القرآني ، وذهب آخرون إلى أنّها جبرئيل عليه السلام ، فيما اعتبر آخرون أنّ الروح هي روح الأمر ، إلّا أنّ الأحاديث الصريحة - والتي يتمتّع بعضها بسندٍ صحيح - التي وردت في تفسير هذه الآية ، تدلّ على أنّ الروح هو «خَلق من خلق اللَّه عزّ وجلّ أعظم من جبرئيل وميكائيل» كان مصاحباً للنبيّ صلى اللَّه عليه و آله . وقد ذهب إلى هذا الرأي بعض المفسّرين ؛ منهم العلامّة الطباطبائي (راجع : التبيان في تفسير القرآن : ج ۹ ص ۱۷۸ ، مجمع البيان : ج ۵ ص ۳۷ ، الصافي : ج ۴ ص ۳۸۱ ، الميزان في تفسير القرآن : ج ۱۸ ص ۷۷ ، تفسير نور الثقلين : ج ۴ ص ۵۸۹ ، الكافي : ج ۱ ص ۲۷۳) .

2.الأنعام: ۹۲ .

3.الأنعام: ۱۵۵ .

4.ص : ۲۹ .

5.التفسير المنسوب إلى الإمام العسكري عليه السلام : ص‏۱۴ ح‏۱ عن الإمام‏العسكري عن آبائه عليهم السلام ، بحار الأنوار: ج‏۹۲ ص ۱۸۲ ح ۱۸.

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج1
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 123553
صفحه از 500
پرینت  ارسال به