الصاق خواهد بود و اشاره به یاریجویی از خدای سبحان است و در صورتی که فعل خداوند باشد، یعنی: «کتاب خود را با [برترین نام] اللّٰه آغاز میکنم».
تفسیر (اللّٰه)
* واژهپژوهی «اللّٰه»: بر پایه نظریّه بیشتر واژهشناسان، لفظ جلاله جامد نیست؛ ولی در مبدأ اشتقاق آن، چهار نظریّه وجود دارد:
یک. لفظ جلاله، از «أله» یا «آلِه» مشتق شده و به معنای «عَبَدَ» است. بنابر این، «اللّٰه» یعنی آن ذاتی که مورد پرستش (معبود) است.
دو. لفظ جلاله، از «اَلِهَ» به معنای «تَحَیَّرَ» مشتق است. در این صورت، «اللّٰه» یعنی آن ذاتی که اندیشهها در فهم او سرگشته و حیران اند.
سه. «اللّٰه» در اصل «وِلاه» بوده است؛ یعنی ذاتی که همه آفریدهها به صورت ارادی یا تکوینی، واله و شیفته اویند و او محبوب همه چیز است.
چهار. لفظ جلاله از مصدر «لیاه» به معنای «احتجب» است؛ یعنی آن ذاتی که حقیقت آن، پوشیده و مستور است.
در جمعبندیِ نظر واژهشناسان میتوان گفت: لفظ جلاله در اصل مشتق از «أله» به معنای «عَبَد» بوده است؛ ولی در اثر کثرت استعمال در ذات خداوند سبحان، وضع تعیّنی پیدا کرده و اسم عَلَم برای ذات باری تعالی گردیده و چون معنای اشتقاقی آن لحاظ نمیشود، آن را در حکم جامد نیز بر شمردهاند.
* لفظ جلاله از منظر قرآن و حدیث: در واژهشناسی «اللّٰه» چند نکته شایان توجّه است:
یک. مقتضای ظاهر آیات قرآن و مفاد صریح روایات اهل بیت علیهم السلام این است که «اللّٰه» مشتق از «أله» به معنای معبود است.
دو. در روایات اهل بیت علیهم السلام به اشتقاق لفظ جلاله و معنای «معبود» برای آن تصریح شده است، چنان که مفاهیمی چون: مستور بودن حقیقت و حیران