۳. بهرهگيرى از بركت نام خدا در آغاز هر كار
در تفسیر منسوب به امام عسکرى علیه السلام از امیر مؤمنان علیه السلام روایت شده که در توضیح (بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلْرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِیمِ) فرموده است:
۰.إنَّ العَبدَ إذا أرادَ أن یَقرَأَ أو یَعمَلَ عَمَلاً وَ یَقولُ: «بِسمِ اللّٰهِ» أی بِهٰذَا الاِسمِ أعمَلُ هٰذَا العَمَلَ، فَكُلُّ أمرٍ یَعمَلُهُ یَبدَاُ فیهِ بِـ (بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلْرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِیمِ) فَإِنَّهُ یُبارَکُ لَهُ فیهِ.۱
۰.بنده هر گاه بخواهد بخواند۲ یا کارى انجام دهد و «بسم اللّٰه» بگوید، معنایش این است که: من با این نام، این کار را انجام مىدهم. پس هر کارى را که انجام مىدهد و آن را با (بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلْرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِیمِ) آغاز میکند، در آن کار به او برکت داده مىشود.
گفتنى است که در این احادیث، براى تبیین «بسمله»، آثار و لوازم بهرهگیرى از نام خداى سبحان در آغاز کارها بیان شده است. به سخن دیگر، تفاسیر یاد شده، تفسیر به لازم اند و از این رو، تعارضى با هم ندارند.
ولى شیخ کلینى، روایتى به سند معتبر از عبد اللّٰه بن سنان نقل کرده که تبیینى متفاوت با آنچه بِدان اشاره شد، دست مىدهد. او مىگوید: از امام صادق علیه السلام در باره تفسیر (بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلْرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِیمِ) پرسیدم. ایشان فرمود:
۰.الباءُ: بَهاءُ اللّٰهِ، وَ السّینُ: سَناءُ اللّٰهِ، وَ المیمُ: مَجدُ اللّٰهِ - وَ رَویٰ بَعضُهُم: المیمُ: مُلکُ اللّٰهِ - ، وَ اللّٰهُ: إلٰهُ كُلِّ شَیءٍ، الرَّحمٰنُ بِجَمیعِ خَلقِهِ، وَ الرَّحیمُ بِالمُؤمِنینَ خاصَّةً.۳
۰.«باء» [اشاره به] بهاى (نورانیّت / زیبایى) خدا، سین [اشاره به] سناى (رفعت) خدا و میم [اشاره به] مجد (شُکوه و بزرگوارى) خداست. [برخى روایت کردهاند که فرمود:] میم، به مُلک خدا [اشاره دارد] و اللّٰه [یعنى] او،