در «دعاى افتتاح» نیز آمده است:
۰.وَ أیقَنتُ أنَّکَ أرحَمُ الرّاحِمینَ فی مَوضِعِ العَفوِ وَ الرَّحمَةِ، وَ أشَدُّ المُعاقِبینَ فی مَوضِعِ النَّكالِ وَ النَّقِمَةِ، وَ أعظَمُ المُتَجَبِّرینَ فی مَوضِعِ الكِبرِیاءِ وَ العَظَمَةِ.۱
۰.یقین دارم که تو در جایگاه گذشت و رحمت، مهربانترینِ مهربانانى و در جایگاه کیفر و عذاب، سختگیرترینِ کیفر دهندگانى و در جایگاه بزرگى و سترگى، سترگترینِ چیرگانى.
به سخن دیگر، رحمت و غضب خدا بیپایه و اساس نیستند؛ بلکه بر مبناى حکمت او استوارند. در جایى که کمترین زمینه براى رحمت وجود داشته باشد، رحمت گسترده الهى، حضور خواهد یافت و در صورتى که جایى براى رحمت وجود نداشته باشد، غضب جاىگزین آن خواهد شد.
مبحث چهارم: تفسير روايى (بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلْرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِیمِ)
این آیه را دو گونه میتوان تفسیر کرد: یکی به عنوان سخن خداوند سبحان در آغاز کتاب خود، و دیگری به عنوان سخنی که خداوند به پیامبر صلی الله علیه و آله و پیروان قرآن تعلیم کرده است.
در صورت اوّل، متعلّق «باء» در «بسم اللّٰه»، فعل «أبتدئُ (آغاز میکنم)» خواهد بود؛ یعنی آفریدگار جهان فرموده: «من کتاب خود را با برترین نام و برجستهترین صفات خود آغاز میکنم» و بدین سان به پیروان قرآن، ادبِ سخن گفتن با آفریدگار جهان و آغاز کارها بویژه کارهای مهم را نیز میآموزد.
امّا در صورت دوم، باید قبل از «بسم اللّٰه»، افعالی مانند «قُل: أبتَدِئُ» یا «قُل: أستعین» را در تقدیر گرفت. بنا بر این، آیه یکم را باید این گونه تفسیر کرد که خداوند سبحان به پیامبر صلی الله علیه و آله و پیروان او میفرماید: «بگو: آغاز میکنم یا بگو: