79
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم

۲. گستردگی

دومین ویژگى رحمت الهى، وسعت و گستردگى آن است. این ویژگى در قرآن با تعبیرهاى مختلفى بیان شده است، مانند: (رَبُّكُمْ ذُو رَحْمَةٍ وٰاسِعَةٍ؛۱ پروردگارتان داراى رحمت گسترده است)، (وَرَحْمَتِى وَسِعَتْ کُلَّ شَىْ‏ءٍ؛۲ رحمتم همه چیز را فرا گرفته است)، (رَبَّنَا وَسِعْتَ کُلَّ شَىْ‏ءٍ رَّحْمَةً وَ عِلْمًا؛۳ پروردگارا ما! همه چیز را با رحمت و علمت فرا گرفته‏اى)، (وَ هُوَ أَرْحَمُ ٱلرَّاحِمِینَ؛۴ و او مهربان‏ترینِ مهربانان است) و (خَیْرُ ٱلرَّاحِمِینَ؛۵ بهترینِ رحم‏ کنندگان است).

در احادیث اهل بیت علیهم السلام نیز گستردگى رحمت الهى با عبارت‏هاى گوناگون بیان شده است، مانند: «راحِمُ کُلِّ مَرحومٍ؛۶ رحمت ‏کننده هر رحم ‏شده»، «راحِمُ مَنِ استَرحَمَهُ؛۷ رحمت کننده بر هر کس که از او رحمت بخواهد» و «راحِمُ مَن لا راحِمَ لَهُ؛۸ رحم‏ کننده بر کسى که رحم ‏کننده‏اى ندارد».

گفتنى است رحمتى که در قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام بِدان اشاره شده، از لحاظ گستردگى دو نوع است: رحمت عام و رحمت خاص.

رحمت عام، انواع نعمت‏هاى ظاهرى و باطنى است که در اختیار همه انسان‏ها گذاشته شده است:

۰.(أَ لَمْ تَرَوْا أَنَّ ٱللّٰهَ سَخَّرَ لَكُمْ مٰا فِی ٱلسَّماواتِ وَ ما فِی ٱلْأَرْضِ وَ أَسْبَغَ عَلَیْكُمْ نِعَمَهُ

1.. انعام: آیۀ ۱۴۷.

2.. اعراف: آیۀ ۱۵۶.

3.. مؤمن: آیۀ ۷.

4.. یوسف: آیۀ ۶۴.

5.. مؤمنون: آیۀ ۱۰۹.

6.. البلد الأمین: ص۴۰۳.

7.. البلد الأمین: ص۴۰۴.

8.. البلد الأمین: ص۴۰۷.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
78

انسان‏هایى که مانعى براى بهره‏گیرى از رحمت واسع الهى نداشته باشند، مى‏توانند از نعمت‏هاى الهى در دنیا و آخرت بهره‏مند شوند.

ويژگى‏هاى رحمت الهى

پیش‏تر گفتیم که رحمت الهى، مانند غضب او، از صفات ذات حق تعالى نیست؛ بلکه از صفاتِ فعل اوست. از این رو، رحمتش به معناى احسان و اعطا، و غضبش به معناى کیفر و مجازات است. بنا بر این، ویژگى‏هاى رحمت الهى، همان ویژگى‏هاى نعمت‏هایى است که خداوند متعال به آفریده‏هاى خود مى‏بخشد.

در قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام ویژگى‏هایى براى رحمت الهى بیان شده که مهم‏ترین آنها عبارت‏ اند از:

۱. حتمی بودن

نخستین ویژگى رحمت الهى، وجوب و لزوم است، بدین معنا که صدور رحمت از او، قطعى و حتمى است. این ویژگى در دو آیه زیر با صراحت بیان شده است:

۰.(‏کَتَبَ رَبُّكُمْ عَلىٰ نَفْسِهِ ٱلْرَّحْمَةَ.۱

۰.پروردگارتان، رحمت را بر خود، واجب کرده است).

۰.(کَتَبَ عَلىٰ نَفْسِهِ ٱلْرَّحْمَةَ.۲

۰.رحمت را بر خود، واجب کرده است).

کتابت رحمت بر خود، به معناى واجب ساختن و لازم کردن آن بر خویش است. به سخن دیگر، صفت رحمت، هر چند صفت ذات نیست، جدا از آن هم نیست؛ بلکه این صفت فعلى، لازمه ذات ربوبى است و این ملازمت را خود پروردگار قرار داده است.

1.. انعام: آیۀ ۵۴.

2.. انعام: آیۀ ۱۲.

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي، سيّد محمّدکاظم طباطبايي،
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1881
صفحه از 687
پرینت  ارسال به