این احادیث، دلالت دارند که رحمانیّت خداوند متعال، به دنیا اختصاص ندارد؛ بلکه خداوند منّان در دنیا و آخرت، موصوف به صفات «رحمان» و «رحیم» است.
دسته دوم: احادیثى که مضمونشان مؤیّد این دیدگاه است که صفت «رحمان» به رحمت عامّ الهى و صفت «رحیم» به رحمت خاصّ او اشاره دارد، مانند آنچه از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمود:
۰.الرَّحمٰنُ اسمٌ خاصٌّ بِصِفَةٍ عامَّةٍ، وَ الرَّحیمُ اسمٌ عامٌّ بِصِفَةٍ خاصَّةٍ.۱
۰.رحمان، اسم خاص با توصیف عام است و رحیم، اسم عام با توصیف خاص.
ظاهراً مقصود از این روایت، آن است که «رحمان»، نام ویژه خداوند متعال است که به رحمت فراگیر او اشاره دارد و به عکس، «رحیم» نامى است که تنها به خدا اختصاص ندارد؛ ولى بیانگر رحمت خاصّ او به انسانهاى شایسته است.
در روایتى دیگر از امام صادق علیه السلام در تفسیر (بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلْرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِیمِ) آمده است:
۰.الرَّحمٰنُ بِجَمیعِ خَلقِهِ، وَ الرَّحیمُ بِالمُؤمِنینَ خاصَّةً.۲
۰.رحمتگر به همه آفریدگانش و مهربان، فقط به مٶمنان است.
در روایتى از عیسى علیه السلام نیز نقل شده است:
۰.الرَّحمٰنُ رَحمٰنُ الدُّنیا، وَ الرَّحیمُ رَحیمُ الآخِرَةِ.۳
۰.رحمان، رحمتگرِ دنیا و رحیم، مهربانِ آخرت است.
ابن عبّاس در تفسیر (بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلْرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِیمِ)، از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل کرده است که فرمود:
۰.إِذا قالَ العَبدُ: (بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلْرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِیمِ) قالَ اللهُ عز و جل: عَبدی دَعانی بِاسمَینِ