پیش از آن، کتاب موسى که پیشوا و رحمت بود).
هشت. تأخیر در مجازات مجرمان:
۰.(وَ لَوْ لا فَضْلُ ٱللّٰهِ عَلَیْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ فِی ٱلْدُّنْیا وَ ٱلْآخِرَةِ لَمَسَّكُمْ فِیما أَفَضْتُمْ فِیهِ عَذابٌ عَظِیمٌ.۱
۰.و اگر بخشش خدا و رحمتش در دنیا و آخرت بر شما نبود، حتماً به خاطر آنچه به آن درآمدید، عذابی بزرگ به شما مىرسید).
نُه. انواع نعمتهاى مادّى و معنوى:
۰.(إِنَّ رَحْمَتَ ٱللّٰهِ قَرِیبٌ مِنَ ٱلْمُحْسِنِینَ.۲
۰.رحمت خدا به نیکوکاران، نزدیک است).
از دقّت در موارد کاربرد واژه «رحمت» در قرآن، در مىیابیم که این کلمه، گاه بیانگر یکى از صفات خداوند متعال است و گاه بر جلوهگاه و مقتضاى آن صفت - یعنى انواع نعمتهاى مادّى و معنوى، یا دنیوى و اُخروى که در واقع، نمودهایى از مهربانى خداوندِ رحمان و رحیم اند - اطلاق میشود.
رحمت الهى، صفت فعل
نکته شایان توجّه این که: رحمت الهى، مانند غضب او، از صفات فعلى است، نه از صفات ذاتى، بدین معنا که رحمت، مانند خالقیت و رازقیت، از مقام فعل خداوند متعال بر مىآید که هر گاه بخواهد و حکمت و مصلحتش ایجاب کند، آن را به وجود مىآورد، چنان که در قرآن مىفرماید:
۰.(رَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِكُمْ إِنْ یَشَأْ یَرْحَمْكُمْ أَوْ إِنْ یَشَأْ یُعَذِّبْكُمْ.۳
۰.پروردگار شما بر [نیّات و اعمال] شما آگاهتر است. اگر بخواهد، شما را