617
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم

مادّی، هشدار داده و سپس ویژگی‏های کسانی را بیان کرده که دل‏بسته تمایلات خود نگشته و از صراط مستقیم منحرف نشده‏اند.

واژه «شهوات» جمع «شهوت» به معنای تمایل شدید به چیزی است؛۱ ولی در این آیه به معنای «مشتهیات» یعنی چیزهای مورد علاقه انسان به کار رفته است.۲

بنا بر این، جمله یاد شده بدین معناست که میل و علاقه به مشتهیاتِ نفسانی، در دیده مردم آراسته شده است و آدمیان احساس علاقه شدید به آنها دارند.

در این آیه، چند نمونه از مهم‏ترین مشتهیات نفسانی، که دل‏بستگی به آنها موجب گم‏راهی می‏گردد، ذکر شده است:

یک. جاذبه‏های جنسی

غریزه جنسی، یکی از نیرومندترین غرایز انسان و مبدأ بسیاری از انحرافات و گم‏راهی‏هاست. از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمود:

۰.ما تَرَكتُ بَعدی فِتنَةً أضَرَّ عَلَى الرِّجالِ مِنَ النِّساءِ.۳

۰.پس از من، مردان، آزمونى زیانبارتر از «زنان» نخواهند داشت.

و نیز می‏فرماید:

۰.النَّساءُ حَبائِلُ الشَّیطانِ.۴

۰.[جذّابیت‏های] زنان، ریسمان‏های شیطان ‏اند.

همچنین از امام صادق علیه السلام نقل شده است که می‏فرماید:

۰.لَیسَ لِإبلیسَ جُندٌ أشَدَّ مِنَ النِّساءِ وَ الغَضَبِ.۵

1.. ر. ک: المصباح المنیر: ج‏۲ ص۳۲۶.

2.. ر. ک: مجمع البیان: ج‏۲ ص۷۱۱ و تفسیر نمونه: ج‏۲ ص۴۵۶.

3.. صحیح البخاری: ج۵ ص۱۹۵۹ ح۴۸۰۸.

4.. المجازات النبویّة: ص۲۰۲ ح۱۵۸.

5.. تحف العقول: ص۳۶۳.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
616

توست؛ نفْسى که مرا به راه‏های نابودی مى‏کشاند و مرا در پیشگاه تو از پست‏ترین تباه‏شدگان قرار مى‏دهد. پُر عذر و بهانه است و آرزوى دراز دارد و اگر به او گزندى رسد، بیتابى مى‏کند و اگر خیر و برکتى رسد، بخل مى‏ورزد، شیفته بازى و سرگرمى است، آکنده از غفلت و بی‏خبرى است، مرا به سوى گناه مى‏شتاباند و توبه‏ام را به امروز و فردا مى‏افکند.

قرآن کریم در باره نقش تمایلات نفسانی در سعادت و شقاوت انسان می‏فرماید:

۰.(زُیِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ ٱلشَّهَوَاتِ مِنَ ٱلنِّسَاءِ وَ ٱلْبَنِینَ وَ ٱلْقَنَاطِیرِ ٱلْمُقَنطَرَةِ مِنَ ٱلذَّهَبِ وَ ٱلْفِضَّةِ وَ ٱلْخَیْلِ ٱلْمُسَوَّمَةِ وَ ٱلاَنْعَامِ وَ ٱلْحَرْثِ ذَٰلِكَ مَتَاعُ ٱلْحَیَوٰةِ ٱلدُّنْیَا وَ ٱللهُ عِندَهُ حُسْنُ الْمَئَاب * قُلْ أَؤُنَبِّئُكُم بِخَیْرٍ مِّن ذَٰلِكُمْ لِلَّذِینَ ٱتَّقَوْا عِندَ رَبِّهِمْ جَنَّاتٌ تَجْرِى مِن تَحْتِهَا ٱلاَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا وَ أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَ رِضْوَانٌ مِّنَ ٱللهِ وَ ٱللهُ بَصِیرٌ بِالْعِبَادِ * ٱلَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا إِنَّنَا ءَامَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَ قِنَا عَذَابَ ٱلنَّارِ * ٱلصَّابِرِینَ وَ ٱلصَّادِقِینَ وَ ٱلْقَانِتِینَ وَ ٱلْمُنفِقِینَ وَ ٱلْمُسْتَغْفِرِینَ بِالأَسْحَارِ.۱

۰.علاقه به جاذبه‏های نفسانی از زنان و پسران و مال‏هاى بر هم نهاده از زر و سیم و اسبان نشاندار و دیگر چارپایان [از شتران و گاوان و گوسفندان] و کشتزارها [و باغ و بوستان] در نظر مردم آراسته شده است. اینها کالاى ناچیز زندگانى این جهان هستند و فرجامِ نیک، نزد خداست * بگو: آیا شما را به چیزى بهتر از اینها آگاه کنم؟ کسانى که پرهیزگارى کردند، در نزد پروردگارشان بهشت‏هایى دارند که جوی‏ها از زیر [درختان و کوشک‏هاى‏] آنها روان اند. در آنها جاویدان‏اند و [نیز] همسران پاکیزه و خشنودى خداى، و خداوند به [حال‏] بندگان بیناست * آنان که می‏گویند: پروردگارا! ما ایمان آوردیم. پس براى ما گناهانمان را بیامرز و ما را از آتش دوزخ نگاه دار * آن شکیبایان و فرمان‏برداران و انفاق ‏کنندگان و آمرزش‏خواهان در سحرگاهان).

این آیات، در آغاز نسبت به سوء استفاده از تمایلات نفسانی و جاذبه‏های

1.. آل ‏عمران: آیۀ ۱۴ ـ ۱۷.

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي، سيّد محمّدکاظم طباطبايي،
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2115
صفحه از 687
پرینت  ارسال به