روى میگرداند، گویى که آنها را نشنیده [و] گویى گوشهایش سنگین است. پس او را به عذابی دردناک مژده ده!).
این تعبیر، مفهوم گستردهای دارد و هر گونه بیهودهسرایی در قالب شعر، نثر و آهنگ را در بر میگیرد. بدیهی است که مردم، خریدار هر سخن بیهودهای نیستند؛ بلکه بیهودهسراییهایی خریدار دارند که سرگرم کننده و برای مخاطب، جاذبه داشته باشند.
میتوان گفت این گونه سرگرمیها تا وقتی زمینهساز مفاسد اعتقادی، اخلاقی و یا عملی نشوند و تنها موجب تلف شدن وقت باشند، کراهت دارند؛ ولی اگر مفسدهای در پی داشته باشند و به تعبیر آیه یاد شده با انگیزه اضلال و انحراف دیگران از راه خدا صورت گیرد: (لِیُضِلَّ عَن سَبِیلِ ٱلله)، بی تردید، از گناهان بزرگ شمرده میشود و کیفر الهی را به دنبال خواهد داشت: (اُولٰئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِینٌ... فَبَشِّرْهُ بِعَذَابٍ أَلِیم).۱
اینک چند نمونه از مصداقهای روشن «لهو الحدیث» و «بیهودهسرایی» را که در احادیث اهل بیت علیهم السلام بیان شدهاند، عرضه میداریم:
نمونه اوّل. موسیقیهای طربانگیز: در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده است که فرمود:
۰.الغِناءُ مِمّا أوعَدَ اللّهُ عز و جل عَلَیهِ النارَ، وَ هُوَ قَولُهُ عز و جل: (و مِنَ الناسِ مَن یَشْتَری لَهْوَ الحَدیثِ لِیُضِلَّ عن سَبیلِ اللّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ و یَتَّخِذَها هُزُواً اُولئكَ لَهُم عَذابٌ مُهینٌ).۲
۰.غنا (آوازهای نامشروع) از جمله گناهانى است که خداوند عز و جل براى آنها وعده آتش داده است، آن جا که مىفرماید: (و از مردم، کسانى هستند که سخن بیهوده را خریدارند تا [مردم را] بی [هیچ] دانشى از راه خدا گمراه کنند و راه خدا را به ریشخند گیرند. براى آنان، عذابى خوار کننده خواهد بود).
نمونه دوم. سرودههای گمراه کننده: در روایتی از امام باقر علیه السلام نقل شده که در تبیین