601
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم

نزدیک مشاهده کردیم و با مراجعه به کتاب‏های دینی خود یا با مشورت عالمان مذهبی خود متوجّه شدیم که صفات و روش او با آنچه در کتاب‏های ماست، تطبیق ندارد و به همین دلیل برگشتیم. آنان می‏خواستند با این کار، عدّه‏ای از مسلمانان در عقیده خود، تردید پیدا کنند و از اسلام برگردند.۱

بدیهی است که این اقدام، یک حرکت سیاسی پیچیده، برای ضربه زدن به اسلام نوپا بود و شاید حکمت کیفر سختی که برای ارتداد در اسلام معیّن شده، در حقیقت، برای مقابله با این توطئه است.۲

۵. تظاهر به خیرخواهی

یکی دیگر از ابرازهای فریبکاری که در قرآن بِدان اشاره شده، تظاهر به نصیحت و خیرخواهی به منظور اعتمادسازی است. شیطان برای اوّلین بار از این طریق، آدم علیه السلام را فریب داد و برای او و حوّا سوگند یاد کرد که به عنوان نصیحت و خیرخواهی، آنان را به استفاده از شجره نهی شده، دعوت کرده است:

۰.(وَقَاسَمَهُمَا إِنِّى لَكُمَا لَمِنَ ٱلنَّاصِحِینَ.۳

۰.براى آن دو، سوگند خورد که: بی‏ گمان، من خیرخواه شمایم).

رهبران فاسد سیاسی نیز با الگوگیری از ابلیس، انگیزه‏های زشت خود را پشت نقاب اصلاح‏ و خیرخواهی پنهان می‏کنند و خود را خیرخواه مردم وانمود می‏نمایند. نمونه قرآنی آن، فرعون معاصر موسی علیه السلام است که در برابر منطق نیرومند مؤمن خاندان فرعون، خطاب به پیروانش گفت:

۰.(مَا اُرِیكُمْ إِلَّا مَا أَرَىٰ وَ مَا أَهْدِیكُمْ إِلَّا سَبِیلَ ٱلرَّشَادِ.۴

1.. ر. ک: مجمع البیان: ج‏۲ ص۷۷۳.

2.. این بحث به بررسی مستقل نیاز دارد.

3.. اعراف: آیۀ ۲۱.

4.. غافر: آیۀ ۲۹.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
600

آنها در یک معنا شریک بوده‏اند و آن، آمیختن حق و باطل و کتمان حق است. از این رو، خداوند سبحان با تعبیرهای مختلف۱ اهل کتاب را به جهت این اقدام زشت و خطرناک نکوهش می‏کند:

۰.(یَا أَهْلَ ٱلْكِتَابِ لِمَ تَلْبِسُونَ ٱلْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَتَكْتُمُونَ ٱلْحَقَّ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ.۲

۰.اى اهل کتاب! چرا حق را به باطل مى‏آمیزید (مشتبه مى‏سازید) و حق را پنهان مى‏دارید، در حالی که خود مى‏دانید؟!).

در جهان امروز نیز تحریف حقایق دینی از طریق آمیختن حق و باطل و پنهان کردن حقایق، از روش‏های رایج اضلال است.

۴. توطئه ارتداد

ارتداد در صدر اسلام، توطئه خطرناک سیاسی و نقشه حساب شده یهودیان برای متزلزل کردن عقاید مسلمانان و گم‏راه کردن آنان بود. خداوند سبحان در این باره می‏فرماید:

۰.(وَقالَت طَّائِفَةٌ مِّنْ أَهْلِ ٱلْكِتَابِ ءَامِنُوا بِالَّذِى اُنزِلَ عَلَى ٱلَّذِینَ ءَامَنُوا وَجْهَ ٱلنَّهَارِ وَ ٱكْفُرُوا ءَاخِرَهُ‏ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ.۳

۰.گروهى از اهل کتاب گفتند: به آنچه بر مؤمنان فرود آمده، در آغاز روز ایمان آورید و در پایان روز انکار کنید، تا مگر [به شک افتند و از دین خود] باز گردند).

این آیه و آیات پیش از آن، به این توطئه خطرناک اشاره دارند. گزارش شده که دوازده نفر از عالمان یهود، تبانی کردند که صبحگاهان خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله برسند و به ظاهر مسلمان شوند؛ ولی در آخر روز از این آیین برگردند و هنگامی که از آنان سؤال شود که چرا از اسلام روی گردانده‏اند، بگویند: ما صفات محمّد را از

1.. ر. ک: بقره: آیۀ ۴۲، ۱۴۶، ۱۵۹ و ۱۷۴ و آل ‏عمران: آیۀ ۱۸۷.

2.. آل ‏عمران: آیۀ ۷۱.

3.. آل ‏عمران: آیۀ ۷۲.

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي، سيّد محمّدکاظم طباطبايي،
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2084
صفحه از 687
پرینت  ارسال به