اشتقاق بیان شده است و همین، قرینهای روشن بر است که لفظ جلاله «اللّٰه» نمىتواند جامد باشد. در این جا به برخى از این احادیث، اشاره مىکنیم:
۱. در روایتى که با سند معتبر از امام صادق علیه السلام نقل شده، آمده است که هشام بن حکم از ایشان در باره نامهاى خدا و اشتقاق آنها پرسید و امام علیه السلام در پاسخ فرمود:
۰.اللّٰهُ مُشتَقٌّ مِن إلٰهٍ، وَ الإِلٰهُ یَقتَضی مَألوهاً.۱
۰.اللّٰه، برگرفته از «إلٰه» است و «إلٰه»، مقتضى «مألوه (پرستش شونده)».
در این روایت، مشتق بودن اسماء اللّٰه و بویژه لفظ جلاله، مفروغٌ عنه فرض شده است؛ زیرا هشام از مبدأ اشتقاق آنها مىپرسد، نه اصل اشتقاق آنها و امام علیه السلام ضمن تقریر سخن هشام، توضیح مىدهد که مبدأ اشتقاق لفظ جلاله، «ألِهَ» به معناى «عَبَدَ» است.
۲. در روایتی از امیر مؤمنان علیه السلام نقل شده است:
۰.«اللّٰهُ»: مَعناهُ المَعبودُ الَّذی یَألَهُ فیهِ الخَلقُ وَ یُؤلَهُ إلَیهِ، وَ «اللّٰهُ» هُوَ المَستورُ عَن دَرکِ الأَبصارِ، المَحجوبُ عَنِ الأَوهامِ وَ الخَطَراتِ.۲
۰.اللّٰه به معناى معبودى است که آفریدگان در او حیران گشتهاند و [نیز] کسى که به او روی آورده مىشود. اللّٰه، هموست که از دیدهها پوشیده و از وهم و خیال، در پرده است.
۳. امام على علیه السلام در حدیث دیگرى در تفسیر «اللّٰه» مىفرماید:
۰.هُوَ الَّذی یَتَأَلَّهُ إلَیهِ عِندَ الحَوائِجِ وَ الشَّدائِدِ كُلُّ مَخلوقٍ عِندَ انقِطاعِ الرَّجاءِ مِن جَمیعِ مَن دونَهُ.۳
۰.او همان کسى است که هر آفریدهاى در نیازها و سختىها، به او روى مىآورد، آن گاه که از هر کس جز او، قطع امید مىشود.