انقلاب اسلامی ایران است.
نمونه سوم: فریبکاری شیطان در جنگ بدر در آیه زیر، این گونه بیان شده است:
۰.(وَإِذْ زَیَّنَ لَهُمُ ٱلشَّیْطَانُ أَعْمَالَهُمْ وَ قالَ لَا غَالِبَ لَكُمُ ٱلْیَوْمَ مِنَ ٱلنَّاسِ وَإِنِّى جَارٌ لَّكُمْ فَلَمَّا تَرَاءَتِ ٱلْفِئَتَانِ نَكَصَ عَلَىٰ عَقِبَیْهِ وَ قالَ إِنِّى بَرِىءٌ مِّنكُمْ إِنِّى أَرَىٰ مَا لَا تَرَوْنَ إِنِّى أَخَافُ ٱللهَ وَ ٱللهُ شَدِیدُ ٱلْعِقَابِ.۱
۰.و [یاد کن] آن گاه را که شیطان کارهاى آنها را برایشان آراست و گفت: امروز از مردمان بر شما چیره شوندهاى نیست و من پناه شمایم. چون آن دو گروه رویارو شدند، بر دو پاشنه خود چرخید (پشت کرد و گریخت) و گفت: من از شما بیزارم. من چیزى (فرشتگان یارى کننده مؤمنان) را مىبینم که شما نمىبینید. من از خداى یکتا مىترسم و خدا سختکیفر است).
در باره چگونگی فریبکاری شیطان در جنگ بدر، دو دیدگاه وجود دارد:
دیدگاه اوّل، آن است که این کار به وسیله وسوسههاى باطنى انجام گرفته است؛ یعنی شیطان با وسوسههاى خویش و استفاده از صفات ناپسند و زشت مشرکان، اعمال آنان را در نظرشان جلوه داد و به آنان چنین وانمود کرد که نیرویى شکستناپذیر در اختیار دارند و نوعی پناهگاه و اتّکای درونی در آنان ایجاد کرد.
البتّه پس از مجاهده سرسختانه مسلمانان و حوادث اعجازآمیزى که سبب پیروزى آنان گردید، آثار این وسوسهها از دل آنان رخت بر بست و احساس شکست در آنان قوّت گرفت و نیز این که هیچ تکیهگاهى ندارند و کیفر و مجازات سختى از طرف خدا در انتظار آنان است.
دیدگاه دوم، آن است که شیطان به شکل یک انسان، در برابر آنان مجسّم شده است. در گزارشی آمده است:
۰.قریش هنگامى که تصمیم راسخ براى حرکت به سوى میدان بدر گرفتند، از حمله طایفه «بنى کنانه» بیمناک بودند؛ زیرا قبلاً نیز با هم خصومت داشتند.