585
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم

شیوه و ابزارهای «اضلال»

یکی از مباحث بسیار مهم و کاربردی قرآنی که آگاهی از آن برای همگان لازم و ضروری است، مبحث شیوه اِضلال است. پیش از این توضیح دادیم که خطرناک‏ترین اقشار گم‏راه، عبارت اند از: ابلیس و سپاهیان او، رهبران فاسد سیاسی و رهبران فاسد دینی و در یک جمله، شیاطین جن و انس.

نخستین گام در جهت پیشگیری از افتادن در دام گم‏راهی آنان، آشنایی با شگردها و شیوه‏های اِضلال و اغواگری آنهاست که در قرآن کریم به تفصیل بیان شده و در این جا به صورت اجمال، بررسی می‏گردد.

از نظر قرآن کریم، اِضلال، به وسیله فریبکاری و آراسته جلوه دادنِ عقاید باطل و اخلاق و رفتار ناروا اتّفاق می‏افتد.

همه آیاتی که در باره آراسته شدن زشتی‏ها نزد انسان هشدار داده‏اند، در واقع، به شیوه کلّی شیطان‏های جن و انس، برای گم‏راه کردن انسان‏ها اشاره دارند. این آیات به دو دسته تقسیم می‏شوند:

دسته اوّل. آیاتی که آرایشگر زشتی‏ها را مشخّص نکرده‏اند،۱ مانند:

۰.(أَفَمَن كَانَ عَلَىٰ بَیِّنَةٍ مِّن رَّبِّهِ كَمَن زُیِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ وَ ٱتَّبَعُوا أَهْوَاءَهُم.۲

۰.آیا کسى که دلیل روشنى از سوى پروردگارش دارد، همانند کسى است که زشتى اعمالش در نظرش آراسته شده و از هواى نفسشان پیروى مى‏کنند؟!).

دسته دوم: آیاتی که شیطان را به عنوان آرایشگر زشتی‏ها معرّفی می‏نمایند،۳ مانند:

1.. ر. ک: بقره: آیۀ ۲۱۲ و آل ‏عمران: آیۀ ۱۴ و انعام: آیۀ ۱۲۲ و ۱۳۷ و توبه: آیۀ ۳۷ و یونس: آیۀ ۱۲ و رعد: آیۀ ۳۳ و فاطر: آیۀ ۸ و غافر: آیۀ ۳۷ و محمّد: آیۀ ۱۴ و فتح: آیۀ ۱۲.

2.. محمّد: آیۀ ۱۴.

3.. ر. ک: انعام: آیۀ ۴۳ و انفال: آیۀ ۴۸ و حجر: آیۀ ۳۹ و نحل: آیۀ ۶۳ و نمل: آیۀ ۲۴ و عنکبوت: آیۀ ۳۸.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
584

۳. اضلال غير متّصف به ذم و مدح

نوع سوم، اضلالى است که نه مذموم است و نه ممدوح، مانند اضلالى که به بت‏ها نسبت داده شده است، چنان که ابراهیم علیه السلام از خداوند سبحان مى‏خواهد او و فرزندانش را از پرستش بت‏ها دور بدارد و در ادامه مى‏فرماید:

۰.(رَبِّ إِنَّهُنَّ أَضْلَلْنَ كَثِیرًا مِّنَ النَّاسِ.۱

۰.پروردگارا! آنها (بت‏ها) بسیارى از مردم را گم‏راه کردند).

روشن است که بت‏ها کاری انجام نمى‏دهند که بتوان آن را نیک یا ناپسند خواند. در واقع، بت‏ها مردم را گم‏راه نمى‏کنند؛ بلکه این مردم اند که به وسیله عبادت بت‏ها گم‏راه مى‏شوند.

گفتنى است که در برخی منابع، انواع اضلال‏هایى که بدانها اشاره شد و نیز ضلالتى که به معناى نسیان است، به عنوان «وجوه ضلالت در قرآن» از امیر مؤمنان علیه السلام روایت شده است.۲

1.. ابراهیم: آیۀ ۳۶.

2.. «الضَّلالَةُ عَلیٰ وُجوهٍ: فَمِنهُ مَحمودٌ، وَ مِنهُ مَذمومٌ، وَ مِنهُ ما لَیسَ بِمَحمودٍ وَ لا مَذمومٍ، وَ مِنهُ ضلالُ النِّسْیانِ. فَأَمَّا الضَّلالُ‏ المَحمودُ وَ هُوَ المَنسوبُ إِلَى اللّٰهِ تَعالىٰ کقَولِهِ‏: (يُضِلُّ ٱللّٰهُ مَنْ يَشٰاءُ) هُوَ ضَلالُهُم عَن طَریقِ الجَنَّةِ بِفِعلِهِم، وَ المَذمومُ هُوَ قَولُهُ تَعالىٰ:‏ (وَ أَضَلَّهُمُ ٱلسّٰامِرِيُّ)، وَ (أَضَلَّ فِرْعَوْنُ قَوْمَهُ وَ مٰا هَدىٰ)، وَ مِثلُ ذٰلِکَ کثِیرٌ. وَ أَمّا الضَّلالُ المَنسُوبُ إِلَى الأَصنامِ فَقَولُهُ فی قِصَّةِ إِبراهیمَ‏: (وَ اجْنُبْنِي وَ بَنِيَّ أَنْ نَعْبُدَ ٱلْأَصْنٰامَ * رَبِّ إِنَّهُنَّ أَضْلَلْنَ كَثِيراً مِنَ ٱلنّٰاسِ) الآیةَ، وَ الأَصنامُ لا یُضلِلنَ أَحَداً عَلَى الحَقیقَةِ، إِنَّما ضَلَّ النّاسُ بِها وَ کَفَروا حینَ عَبَدوها مِنْ دونِ اللّٰهِ عز و جل. وَ أَمّا الضَّلالُ الَّذی هُوَ النِّسیانُ فَهُوَ قَولُهُ تَعالىٰ:‏ ( أَنْ تَضِلَّ إِحْدٰاهُمٰا فَتُذَكِّرَ إِحْدٰاهُمَا ٱلْأُخْرىٰ)؛ ضلالت بر چند وجه است: وجهی پسندیده، وجهی نکوهیده، وجهی که نه پسندیده است و نه نکوهیده، و نیز ضلالت به معنای نسیان. ضلالت پسندیده آن است که به خدا منسوب می‏گردد، مانند آیۀ (یضِلُّ اللهُ مَنْ یشاءُ) که خدا برخی را به خاطر رفتارشان از راه بهشت گم‏راه می‏کند. ضلالت نکوهیده آن است که در این آیات به آن اشاره شده است: (أَضَلَّهُمُ ٱلسّٰامِرِيُّ)، (وَ أَضَلَّ فِرْعَوْنُ قَوْمَهُ وَ ما هَدى) و مانند این آیات فراوان است. وجه سوم، ضلالتی است که در آیۀ (اجْنُبْنِی وَ بَنِی أَنْ نَعْبُدَ الاصْنامَ رَبِّ إِنَّهُنَّ أَضْلَلْنَ کثِیراً مِنَ النَّاسِ) به بت‏ها اسناد داده شده است که در حقیقت آنها کسی را گم‏راه نمی‏کنند؛ بلکه مردم با عبادت آنها و ترک عبادت خدا کافر می‏شوند. ضلالتی که نسیان (( و فراموشی است نیز در آیۀ: (أَنْ تَضِلَّ إِحْدٰاهُمٰا فَتُذَكِّرَ إِحْدٰاهُمَا ٱلْأُخْرىٰ) بیان شده است» (بحار الأنوار: ج‏۵ ص۲۰۸ ح۴۸ به نقل از تفسیر النعمانی).

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي، سيّد محمّدکاظم طباطبايي،
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2123
صفحه از 687
پرینت  ارسال به