نیز اگر «بسمله» را بیانگر سخن بندگان بدانیم، تقدیر کلام، چنین است: «أبتدئُ بسم اللّٰه الرحمٰن الرحیم...» یا «أستعینُ بسم اللّٰه الرحمن الرحیم».
در باره فعل متعلَّق جار و مجرور «بسم»، وجههایی مطرح شده که مهمترین آنها عبارت اند از:
۱. فعلى که بر ابتدا دلالت مىکند، مانند «أبدأ بسم اللّٰه؛ با نام خدا آغاز مىکنم» یا «اِبدؤوا بسم اللّٰه؛ با نام خدا آغاز کنید».۱
۲. فعلى که بر استعانت و یارى خواستن دلالت مىنماید، مانند «أستعین بسم اللّٰه؛ از نام خدا یارى مىجویم» یا «اِستعینوا بسم اللّٰه؛ از نام خدا یارى جویید».۲
۳. فعلى که بر گفتار دلالت مىکند، مانند «قل بسم اللّٰه؛ به نام خدا بگو» یا «قولوا بسم اللّٰه؛ به نام خدا بگویید».۳
۴. فعلى که بر آشکار شدن دلالت دارد، مانند «ظهر الوجود بسم اللّٰه؛ به نام خدا، هستى آشکار شد».۴
۵. فعلى که واژه «حمد» بر آن دلالت دارد، مانند «أحمَدُ باسم اللّٰه؛ با نام خدا حمد مىکنم».۵
به نظر مىرسد که بنا بر ظاهر آیه، مناسبترین فعل براى تقدیر متعلَّق «بسم»، فعلى است که بر آغاز و ابتدا دلالت دارد؛ زیرا رسم متداول در امّتها و اقوام مختلف، این بوده است که کارها و بویژه امور مهم را با نام خدا یا مقدّسات