57
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم

نیز اگر «بسمله» را بیانگر سخن بندگان بدانیم، تقدیر کلام، چنین است: «أبتدئُ بسم اللّٰه الرحمٰن الرحیم‏...» یا «أستعینُ بسم اللّٰه الرحمن الرحیم».

در باره فعل متعلَّق جار و مجرور «بسم»، وجه‏هایی مطرح شده که مهم‏ترین آنها عبارت اند از:

۱. فعلى که بر ابتدا دلالت مى‏کند، مانند «أبدأ بسم اللّٰه؛ با نام خدا آغاز مى‏کنم» یا «اِبدؤوا بسم اللّٰه؛ با نام خدا آغاز کنید».۱

۲. فعلى که بر استعانت و یارى خواستن دلالت مى‏نماید، مانند «أستعین بسم اللّٰه؛ از نام خدا یارى مى‏جویم» یا «اِستعینوا بسم اللّٰه؛ از نام خدا یارى جویید».۲

۳. فعلى که بر گفتار دلالت مى‏کند، مانند «قل بسم اللّٰه؛ به نام خدا بگو» یا «قولوا بسم اللّٰه؛ به نام خدا بگویید».۳

۴. فعلى که بر آشکار شدن دلالت دارد، مانند «ظهر الوجود بسم اللّٰه‏؛ به نام خدا، هستى آشکار شد».۴

۵. فعلى که واژه «حمد» بر آن دلالت دارد، مانند «أحمَدُ باسم اللّٰه؛ با نام خدا حمد مى‏کنم».۵

به نظر مى‏رسد که بنا بر ظاهر آیه، مناسب‏ترین فعل براى تقدیر متعلَّق «بسم»، فعلى است که بر آغاز و ابتدا دلالت دارد؛ زیرا رسم متداول در امّت‏ها و اقوام مختلف، این بوده است که کارها و بویژه امور مهم را با نام خدا یا مقدّسات

1.. المیزان: ج۱ ص۱۵.

2.. المیزان: ج۱ ص۱۵.

3.. التبیان: ج۱ ص۲۵.

4.. ر. ک: الفتوحات المکّیة: ج۲ ص۱۳۴ و تفسیر سورۀ حمد: ص۱۵. امام خمینی می‏نویسد: «بعض اهل معرفت، آن را متعلّق به "ظهر" گرفته و گفته [است]: أى ظهر الوجود ببسم اللّٰه‏».

5.. «و محتمل است که بسم اللّٰه‏ در هر سوره متعلّق به خود آن سوره باشد. مثلاً بسم اللّٰه‏ سورۀ مبارکۀ حمد، متعلّق به حمد است» (تفسیر سورۀ حمد: ص۱۷).


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
56

بر این اساس، از منظر احادیث اسلامى، نام‏هاى خداوند (اَسماءُ اللّٰه‏)، صفات اویند و صفات خداوند، نام‏هاى او.

به دیگر سخن، از ظاهر این احادیث، چنین بر مى‏آید که خداوند متعال، اسمى جامد و غیر مشتق که فقط علامت ذات باشد، ندارد. البتّه در خصوص جامد یا مشتق بودن نام جلاله «اللّٰه‏»، در واژه‏پژوهی آن بحث خواهیم کرد.

متعلَّق (بِسمِ)

پیش از تعیین متعلَّق جار و مجرورِ «بسم»، باید توجّه داشت که این کلمه، در این آیه، گاه بیانگر سخن انسان لحاظ مى‏شود و گاه بیانگر سخن خداوند منّان از موضع امر به بندگان یا از موضع صدور وحى الهى. بنا بر این، در هر فرض باید فعل متناسب با آن را در تقدیر بگیریم؛ یعنى اگر «بسمله»۱ را کلام الهى و از موضع امر به بندگانش بدانیم، تقدیر کلام، چنین مى‏شود: «اِبدؤوا بسم اللّٰه‏ الرحمٰن الرحیم» یا «اِستعینوا بسم اللّٰه الرحمٰن الرحیم‏» یا «قولوا: أبدَأُ بسم اللّٰه الرحمٰن الرحیم» و یا «اِقرؤوا مبتدئین بسم اللّٰه الرحمٰن الرحیم».

همچنین اگر «بسمله» را از موضع صدور متن وحى از سوى خداوند متعال در نظر بگیریم، تقدیر کلام، چنین مى‏شود: «أبدأُ بسم اللّٰه الرحمٰن الرحیم»، یا «اُنزِلُ بسم اللّٰه الرحمن الرحیم». باید توجّه داشت که در صورت اخیر، پیش از (إِیّٰاكَ نَعْبُدُ) به تقدیر فعل «قولوا» یا مانند آن نیاز خواهد بود.

1.. واژۀ «بسمله»، مصدرى است که از جملۀ (بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلْرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيمِ) گرفته شده است و به همین جهت، به آن مصدر جعلى یا منحوت گفته مى‏شود، مانند «حوقله» که مصدر جعلى «لا حول و لا قوّة إلّا باللّٰه‏» است و «هیلله» که مصدر جعلى «لا إله إلّا اللّٰه‏» است. در برخى روایات نیز از این جمله با عنوان «تسمیه» یاد شده است (ر. ک: تفسیر العیّاشى: ج۱ ص۲۱ ح۱۴).

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي، سيّد محمّدکاظم طباطبايي،
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2590
صفحه از 687
پرینت  ارسال به