569
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم

پیامبر، ضلالت آنها مطرح گردیده است، مانند:

۰.(وَ إِذْ قالَ إِبْراهِیمُ لَابِیهِ آزَرَ أَ تَتَّخِذُ أَصْناماً آلِهَةً إِنِّی أَراكَ وَ قَوْمَكَ فِی ضَلالٍ مُبِینٍ.۱

۰.[به یاد آور] هنگامى را که ابراهیم به پدر [بزرگ مادری یا عموی] خود، آزر، گفت: آیا بت‏ها را معبود خود می‏گیری؟! حقّا که تو و قومت را در گم‏راهى آشکار مى‏بینم).

خداوند سبحان در یک جمع‏بندى، از مخالفت شمارى از اقوام بزرگ تاریخ با انبیاى الهى و سرنوشت عبرت‏آموز آنها مى‏فرماید:

۰.(وَ إِن یُكَذِّبُوكَ فَقَدْ كَذَّبَتْ قَبْلَهُمْ قَوْمُ نُوحٍ وَ عَادٌ وَ ثَمُودُ * وَ قَوْمُ إِبْرَاهِیمَ وَ قَوْمُ لُوطٍ * وَ أَصْحَابُ مَدْیَنَ وَ كُذِّبَ مُوسَى فَأَمْلَیْتُ لِلْكَافِرِینَ ثُمَّ أَخَذْتُهُمْ فَكَیْفَ كَانَ نَكِیرِ.۲

۰.اگر تو را تکذیب می‏کنند، پیش از آنان، قوم نوح و عاد و ثمود [نیز پیامبرانشان را] تکذیب کردند * و [نیز] قوم ابراهیم و قوم لوط * و مردم مدین، و موسى نیز تکذیب شد. پس کافران را مهلت دادم. سپس آنان را [به کیفر] گرفتم. پس انکار (کیفر) من چگونه بود؟).

آیات بعدی۳ به این نکته اساسى اشاره دارند که ضلالت کیفرى اقوام گذشته تاریخ و سرنوشت شومى که به آن گرفتار شدند، نتیجه مخالفت آنان با حق و عدالت و ره‏نمودهاى پیامبران الهى است. تأمّل در این سرنوشت، چراغ راهى براى آیندگان است.

۲. اصناف گم‏راه

منظور از اصناف گم‏راه، گروه‏هاى خاصّى از مردم اند که در قرآن با عناوین و

1.. انعام: آیۀ ۷۴. نیز، ر. ک: شعرا: آیۀ ۸۶ و انبیا: آیۀ ۵۲ ـ ۵۴.

2.. حج: آیۀ ۴۲ ـ ۴۴.

3.. ر. ک: حج: آیۀ ۴۵ ـ ۴۸.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
568

گردبادهای شدید هلاک شدند:

۰.(أَلاَ إِنَّ عَادًا كَفَرُوا رَبَّهُمْ أَلاَ بُعْدًا لِّعَادٍ قَوْمِ هُودٍ.۱

۰.هان! عادیان به خدایشان کفر ورزیدند. هان! دور باد [رحمت خدا] از عادیان، قوم هود!).

سه. قوم صالح۲

پس از نوح و هود علیهما السلام، صالح علیه السلام از جانب خداوند سبحان، مأمور ابلاغ رسالت شد. قوم او، قوم ثمود نیز گفته مى‏شوند. در قرآن کریم ماجراى دعوت این پیامبر و مخالفت قومش و هلاکت آنان به وسیله صیحه آسمانى به تفصیل آمده است.۳

چهار. قوم ابراهیم۴

در چند آیه مردم معاصر ابراهیم علیه السلام «قوم آزر»۵ نامیده شده‏اند و از زبان این

1.. هود: آیۀ ۶۰.

2.. قوم صالح علیه السلام که آنها را قوم ثمود هم می‏گویند، گروهى بودند که در سرزمین «وادی القرى (منطقه‏اى میان مدینه و شام)» زندگى می‏کردند. خداوند، زمین‏هایى آباد و خرّم و باغ‏هایى پُرنعمت به آنها داده بود. در کشاورزى، ابتکار و قدرت فراوان به خرج مى‏دادند و عمرهایى طولانى، اندام‏هایى قوى و نیرومند داشتند. صالح علیه السلام با منطق نیرومند و توأم با محبّت فراوان، همراه با معجزۀ الهى، به سراغ آنان آمد؛ امّا این قوم مغرور، نه‏تنها دعوت او را نپذیرفتند، بلکه براى او و یاران اندکش، ناراحتی‏هاى فراوان به وجود آوردند. از این رو، خداوند، این مغروران را به عذابى سخت و خوار کننده گرفتار ساخت (ر. ک: تفسیر نمونه: ج۲۰ ص۲۴۳).

3.. ر. ک: هود: آیۀ ۶۱ ـ ۶۸.

4.. قوم ابراهیم علیه السلام در سرزمین کلدان زندگی می‏کردند. سرگذشت آنها بارها در قرآن ذکر شده است. آنها افرادی مشرک و ستاره‏پرست بودند. خداوند، ابراهیم علیه السلام را برای دعوت آنها فرستاد.

5.. آزر، عمو یا جدّ مادرى ابراهیم علیه السلام است (ر. ک: مجمع البیان: ج۴ ص۴۹۷). وی بزرگ قوم خود بوده و موقعیت برجسته‏اى در میان مردم داشته است. این مطلب، از اضافۀ «قوم» به ضمیر خطاب «ک» در(( آیۀ ( إِنِّی أَرٰاكَ وَ قَوْمَكَ فِی ضَلٰالٍ مُبِينٍ) (انعام: آیۀ ۷۴) برداشت مى‏شود (ر. ک: فرهنگ قرآن: ج۱ ص۳۰۶).

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي، سيّد محمّدکاظم طباطبايي،
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2049
صفحه از 687
پرینت  ارسال به