راست و روشن مىفرماید:
۰.أیُّهَا النّاسُ! لا تَستَوحِشوا فی طَریقِ الهُدىٰ لِقِلَّةِ أهلِهِ، فَإِنَّ النّاسَ قَدِ اجتَمَعوا عَلىٰ مائِدَةٍ شِبَعُها قَصیرٌ وَ جوعُها طَویلٌ... أیُّهَا النّاسُ! مَن سَلَکَ الطَّریقَ الواضِحَ وَرَدَ الماءَ، وَ مَن خالَفَ وَقَعَ فِی التّیهِ.۱
۰.اى مردم! در [پیمودنِ] راه راست، از اندک بودن رهروانش احساس تنهایى نکنید؛ زیرا مردم بر سفرهاى [دنیایی] گِرد آمدهاند که سیری از آن، کوتاه و گرسنگىاش طولانى است.... اى مردم! آن که راه روشن را پیماید، به آب مىرسد و آن که خلاف آن را بپوید، در سرگردانى مىافتد.
گفتنى است جهت تبیین مقصود از «ضالّین» در سوره حمد، و تفاوت آن با «مغضوبان» که در ادامه بحث خواهد آمد، آشنایى با کسانى که قرآن آنان را «ضالّ» معرّفى کرده، ضرورى است.
آیاتى را که در آنها به موضوع ضلالت پیشینیان پرداخته شده است، به چند دسته مىتوان تقسیم کرد:
۱. اقوام گمراه
در قرآن، کلمه «قوم»۲ گاه به گروهى از مردم اطلاق مىشود که معاصر برخى از