بگو: همانا خدا هر که را بخواهد، گمراه میکند و هر که را [به درگاه او] باز گردد، به سوى خویش راه مینماید).
۰.(وَ لَوْ شَاءَ ٱللهُ لَجَعَلَکُمْ اُمَّةً وَ احِدَةً وَ لَٰکِن یُضِلُّ مَن یَشَاءُ وَ یَهْدِی مَن یَشَاءُ وَ لَتُسْأَلُنَّ عَمَّا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ.۱
۰.اگر خدا مىخواست، شما را [به اجبار] یک امّت کرده بود؛ لیکن هر که را بخواهد، گمراه میکند و هر که را بخواهد، راه مینماید و هر آینه از کارهایى که مىکردید، بازخواست خواهید شد).
گفتنی است در همه آیاتی که ضلالت به خداوند سبحان نسبت داده شده، این واژه به معنای ضلالت کیفری است. این معنا به روشنی از شماری آیات، قابل استنباط است، مانند:
۰.(وَ یُضِلُّ ٱللهُ ٱلظَّالِمِینَ.۲
۰.خداوند، ستمگران را گمراه مىسازد).
۰.( كَذَٰلِكَ یُضِلُّ ٱللهُ ٱلْكَافِرِینَ.۳
۰.این گونه خداوند، کافران را گمراه مىسازد).
۰.( كَذَٰلِكَ یُضِلُّ ٱللهُ مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ مُرْتَابٌ.۴
۰.این گونه خداوند، هر اسرافکار تردید کنندهاى را گمراه مىسازد).
بر این اساس، ضلالت کیفری همانند هدایت پاداشی، حکیمانه است.
توضیح، این که: حکمت الهی ایجاب میکند کسانی که هدایت همگانیِ الهی را در زندگی به کار گرفتهاند، از راهنماییهای ویژه او برخوردار شوند تا به