حجاز زندگی میکردند و به دلیل جهل، گمراه بودند؛ ولی پس از بعثت پیامبر صلی الله علیه و آله به ایشان ایمان آوردند. آیات زیر به این معنا از ضلالت اشاره دارند:
۰.(لَقَدْ مَنَّ اللهُ عَلىَ الْمُؤْمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنفُسِهِمْ یَتْلُواْ عَلَیْهِمْ ءَایَاتِهِ وَ یُزَكِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِن كَانُواْ مِن قَبْلُ لَفِى ضَلٱلٍ مُبِینٍ.۱
۰.بى گمان، خداوند بر مؤمنان منّت نهاد که از خودشان فرستادهاى در میان آنان بر انگیخت که آیات وى را بر آنان مىخوانَد و آنها را پاکیزه مىگرداند و به آنها کتاب و فرزانگى مىآموزد و به راستى پیش از آن، در گمراهى آشکارى بودند).
۰.(وَٱذْکرُوهُ کَمَا هَدَاکُمْ وَإِن کُنتُم مِّن قَبْلِهِ لَمِنَ ٱلضَّالِّینَ.۲
۰.او را یاد کنید به پاس آن که شما را هدایت نمود و بی گمان، پیش از آن، از گمراهان بودید).
یعقوب بن شعیب روایت کرده که از امام صادق علیه السلام در باره تفسیر این سخن خداوند سبحان: ( کانَ النَّاسُ اُمَّةً وَاحِدَةً؛۳ مردم، امّتی یگانه بودند) پرسیدم. فرمود:
۰.كانَ هٰذا قَبلَ نوحٍ علیه السلام اُمَّةً واحِدَةً.
۰.این، پیش از نوح علیه السلام بوده که مردم، امّتى واحد بودند.
گفتم: آیا بر هدایت [و راه راست] بودند یا در گمراهى؟ فرمود:
۰.بَل كانوا ضُلّالاً، كانوا لا مُؤمِنینَ وَ لا كافِرینَ وَ لا مُشرِكینَ.۴
۰.گمراه بودند. نه مؤمن بودند، نه کافر و نه مشرک.
در روایتی دیگر، مسعده نقل میکند که امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه یاد شده فرمود:
۰.كانَ ذٰلِکَ قَبلَ نوحٍ علیه السلام.
۰.این، پیش از نوح علیه السلام بوده است.