آیه دوم:
۰.(ضُرِبَتْ عَلَیْهِمُ الذِّلَّةُ أَیْنَ مَاثُقِفُوا إلَّا بِحَبْلٍ مِنَ اللهِ وَ حَبْلٍ مِنَ النَّاسِ وَ بَاءُو بِغَضَبٍ مِّنَ اللهِ وَ ضُرِبَتْ عَلَیْهِمُ الْمَسْكَنَةُ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ كَانُوا یَكْفُرُونَ بِآیَاتِ اللهِ وَ یَقْتُلُونَ الأَنبِیَاءَ بِغَیْرِ حَقٍّ ذَلِكَ بِمَا عَصَوا وَ كَانُوا یَعْتَدُونَ.۱
۰.هر جا یافت شوند، [مُهرِ] خوارى بر آنان خورده است - مگر با دستاویزى [امانى یا پیمانى] از خدا و دستاویزى از مردم - و به خشم خدا، گرفتار شدهاند و مُهر درماندگى بر آنها زده شده است؛ چرا که آنها به آیات خدا، کفر مىورزیدند و پیامبران را بهناحق مىکشتند. اینها به خاطر آن است که گناه کردند و [به حقوق دیگران] تجاوز مىنمودند).
در این دو آیه، کفر ورزیدن به آیات الهی و کشتن پیامبران، دو دلیل عمده براى خشم خداوند سبحان بر قوم یهود ذکر شدهاند.
مبحث سوم: معناشناسی ( وَ لَا الضّالّینَ)
مسائلی که در این بخش تبیین میگردند، عبارت اند از: واژهپژوهی «ضلالت»، کاربردهای «ضلالت» در قرآن، مراتب «ضلالت» و انواع آن، «ضلالت» وجودی و عدمی، عوامل «ضلالت» و موانع آن، گمراهان در طول تاریخ، انواع «اِضلال»، شیوه و ابزارهای«اِضلال»، و مراد از «مغضوب علیهم» و «ضالّین».
واژهپژوهی «ضلالت»
واژه «ضلالت»، مصدر از مادّه «ض ل ل» در مقابل «هدایت» و به معناى تباهى و نابودى است، هر چند بیشترین کاربرد آن در معناى انحراف و فاصله گرفتن از راه صحیحِ رسیدن به مقصد است.
خلیل بن احمد فراهیدى در تبیین معناى «هدایت»، آن را نقیض «ضلالت»