507
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم

این باره مى‏فرماید:

۰.(وَ ٱلسَّابِقُونَ ٱلسَّابِقُونَ * اُولٰئِكَ ٱلْمُقَرَّبُونَ.۱

۰.پیش‏گامان پیشتاز * آنان مقرّبان اند).

پیشتازان از اهل ایمان، به نسبت اعمال نیک خود، به خداوند سبحان نزدیک مى‏شوند، بدین معنا که حجاب‏هاى باطنى میان آنان و خدا زدوده مى‏شود و هر چه تقرّب معنوى آنان به خدا بیشتر شود، عوامل شقاوت از آنان دورتر، و رحمت و نعمت الهى بر آنان گسترده‏تر مى‏گردد.

پیامبران الهى و اوصیاى آنان، در صدر گروه مقرّبان الهى هستند و در میان آنان، پیامبر خاتم و اوصیاى ایشان بر دیگران سبقت دارند. از این رو در زیارت جامعه کبیره، خطاب به اهل بیت علیهم السلام مى‏گوییم:

۰.فَبَلَغَ اللّهُ بِكُم أشرَفَ مَحَلِّ المُكَرَّمینَ، وَ أعلىٰ مَنازِلِ المُقَرَّبینَ، وَ أرفَعَ دَرَجاتِ المُرسَلینَ.۲

۰.خداوند، شما را به شریف‏ترین مرتبه گرامیان و بالاترین جایگاه مقرّبان و برترین درجات پیامبران رساند.۳

باید توجّه داشت که پیامبران الهى، با یکدیگر هم‏رتبه نیستند؛ بلکه برخى از آنها بر برخى دیگر برترى دارند. قرآن در این باره مى‏فرماید:

۰.(تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنَا بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ مِّنْهُم مَّن كَلَّمَ اللهُ وَرَفَعَ بَعْضَهُمْ دَرَجَاتٍ.۴

۰.بعضى از آن رسولان را بر بعضى دیگر برترى دادیم. کسی از آنها، خدا با او

1.. واقعه: آیۀ ۱۰ ـ ۱۱.

2.. کتاب من لا یحضره الفقیه: ج۲ ص۶۰۹ ح۳۲۱۳، تهذیب الأحکام: ج۶ ص۹۵ ح۱۷۷.

3.. این فراز از زیارت جامعه، مى‏تواند اشاره به جایگاه رفیع اهل بیت علیهم السلام در تقرّب به خداوند سبحان باشد ـ همان طور که در متن به آن اشاره شد - و مى‏تواند به صورت دعا براى آنان قرائت شود (ر. ک: شرح زیارت جامعه یا تفسیر قرآن ناطق: ص۵۶۴).

4.. بقره: آیۀ ۲۵۳.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
506

در روایتى از امام صادق علیه السلام نقل شده که مى‏فرماید:

۰.لا تَقولَنَّ: ٱلجَنَّةُ واحِدَةٌ، إِنَّ اللّهَ یَقولُ: (وَ مِن دُونِهِمَا جَنَّتَانِ)،۱ وَ لا تَقولَنَّ: دَرَجَةٌ واحِدَةٌ، إِنَّ اللّهَ یَقولُ: (دَرَجاتٌ بَعضُها فَوقَ بَعضٍ)،۲ إِنَّما تَفاضَلَ القَومُ بِالأَعمالِ.

۰.هرگز نگویید: بهشت، یکى است. خدا مى‏فرماید: (و پایین‏تر از آن دو، دو بهشت دیگر است) و هرگز نگویید: یک درجه است. خدا مى‏فرماید: (درجاتى دارد، یکى بالاى دیگرى). تفاوت بهشتیان، در واقع، به سبب اعمال آنهاست.

راوی می‏گوید: به ایشان گفتم: دو مؤمن، وارد بهشت مى‏شوند و یکى از آنها، جایگاهى بالاتر از دیگرى دارد و او مى‏خواهد این دیگرى را دیدار کند! [دیدارشان، چگونه انجام مى‏شود؟]

امام علیه السلام فرمود:

۰.مَن كانَ فَوقَهُ فَلَهُ أَن یَهبِطَ، وَ مَن كانَ تَحتَهُ لَم یَكُن لَهُ أَن یَصعَدَ، لِأَنَّهُ لا یَبلُغُ ذٰلِکَ المَكانَ، وَ لٰكِنَّهُم إِذا أَحَبّوا ذٰلِکَ وَ اشتَهَوهُ التَقَوا عَلَى الأَسِرَّةِ.۳

۰.آن که بالاتر است، مى‏تواند پایین بیاید؛ امّا آن که پایین‏تر است، نمى‏تواند بالا برود؛ زیرا به آن مکان نمى‏رسد. البتّه اگر دوست داشتند و خواستند همدیگر را ملاقات کنند، روى تخت‏ها دیدار مى‏کنند.

درجات نعمت یافتگان

قرآن کریم، نعمت یافتگان را بر اساس درجاتشان، تقسیم کرده است. درجات نعمت یافتگان را دردو درجه کلّی می‏توان بر شمرد:

۱. درجه مقرّبان

مقرّبان درگاه الهى، عبارت اند از پیشتازان در ایمان و عمل صالح. قرآن در

1.. الرحمن: آیۀ ۶۲.

2.. نساء: آیۀ ۹۶، اسرا: آیۀ ۲۱، طه: آیۀ ۷۵.

3.. مجمع البیان: ج۹ ص۳۱۸.

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي، سيّد محمّدکاظم طباطبايي،
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2363
صفحه از 687
پرینت  ارسال به