بنا بر این، راه نعمت یافتگانى که در (صِرَاطَ ٱلَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیهِمْ) درخواست شده است، عبارت است از:
۱. راه پيامبران
پیامبران خدا، از بالاترین مرتبه نعمت هدایت و توفیق، برخوردار بودهاند. آیه زیر، اشاره به این معناست:
۰.(اُولٰئِكَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللهُ عَلَیْهِم مِّنَ النَّبِیِّینَ مِن ذُرِّیَّةِ ءَادَمَ وَ مِمَّنْ حَمَلْنَا مَعَ نُوحٍ وَ مِن ذُرِّیَّةِ إِبْرَاهِیمَ وَ إِسْرَائِیلَ وَ مِمَّنْ هَدَیْنَا وَ اجْتَبَیْنَا إِذَا تُتْلَىٰ عَلَیْهِمْ آیَاتُ الرَّحْمَانِ خَرُّوا سُجَّدًا وَ بُكِیًّا.۱
۰.آنها پیامبرانى بودند که خداوند مشمول نعمتشان قرار داد از فرزندان آدم و از کسانى که با نوح [بر کشتى] سوار کردیم و از دودمان ابراهیم و یعقوب، و از کسانى که هدایت کردیم و برگزیدیم. آنان کسانى بودند که وقتى آیات [خداوندِ] رحمان بر آنان خوانده مىشد، گریان و سجدهکنان به خاک مىافتادند).
پیامبران با بهرهگیرى از منبع وحى و هدایت ویژه خداوند سبحان، تعلیم و تربیت جامعه را بر عهده دارند. از این رو، راهى که آنان ارائه کردهاند، صراط مستقیم و راه درست زندگى است و هر گونه انحرافى از این راه، موجب گمراهى است.
در روایتى از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل شده که ضمن تفسیر فاتحة الکتاب مىفرماید:
۰.فَإذا قالَ العَبدُ: (صِرَاطَ ٱلَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیهِمْ) یَعنی بِهِ النَّبیّینَ وَ المُؤمِنینَ الَّذینَ أَنعَمَ اللهُ عَلَیهِم بِالإِسلامِ وَ النُبُوَّةِ.۲
۰.وقتى بنده بگوید: (صِرَاطَ ٱلَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیهِمْ) یعنى پیامبران و مؤمنان که خداوند با اسلام و نبوّت، به آنان نعمت داده است.