گوش، سایر اعضاى بدن، سلامت، روزىهاى پاکیزه و امثال آنها و نعمتهاى باطنى عبارت اند از نعمتهاى نامحسوس، مانند شعور، اراده و عقل؛ ولى اگر مخاطبِ آیه عموم مردم باشند، مقصود از نعمت ظاهرى، علاوه بر محسوساتى که بدانها اشاره شد، دینِ سامان دهنده امور دنیا و آخرتشان نیز هست، و مقصود از نعمتهاى باطنى، علاوه بر آنچه مطرح شد، مقامات معنوى که به وسیله اخلاص حاصل مىشوند نیز در شمار نعمتهاى باطنى خواهند بود.۱
گفتنى است که آنچه مفسّرانِ یاد شده و دیگران در تبیین نعمتهاى ظاهرى و باطنى گفتهاند نیز مانند روایاتِ یاد شده، منافاتى با هم ندارند و همگى بیان مصداقهای مختلف نعمتهاى آشکار و نهان الهى از زاویههای گوناگون اند.
مقصود از هدایت به راهِ نعمت يافتگان
بر پایه آنچه در تبیین انواع نعمت گذشت، نعمت یافتگانِ الهى، به چهار گروه تقسیم مىشوند:
اوّل: برخورداران از نعمت عامّ ظاهرى،
دوم: برخورداران از نعمت عامّ باطنى،
سوم: برخورداران از نعمت خاصّ ظاهرى،
چهارم: برخورداران از نعمت خاصّ باطنى.
همه این چهار گروه، نعمت یافتگان الهى هستند؛ ولی بى تردید، مقصود از نعمت یافتگان در آیه (صِرَاطَ ٱلَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیهِمْ)، همه این گروهها نیستند؛ زیرا همه مردم اعم از نیک و بد، از نعمتهاى عامّ ظاهرى و باطنى برخوردارند. همچنین چه بسا کسانى که در مقطعى از تاریخ زندگى خود، از نعمتهاى خاصّ ظاهرى خداوند سبحان برخوردار مىشوند ولى در ادامه راه، مورد غضب