499
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم

النَّعَم الظاهرة: ما لا یمكنكم جَحده؛ مِن خَلقكم، و إحیائكم، و إقداركم، و خلق الشهوة فیكم، و غیرها من ضروب النَّعَم. و الباطنة: ما لایعرفها إلّا مَن أمعن النظرَ فیها.۱

۰.نعمت‏هاى ظاهرى، نعمت‏هاى غیر قابل انکارند، مانند آفرینش و زندگى و توانمندی شما و شهوت آفریده شده برایتان و دیگر انواع نعمت‏ها، و نعمت‏های باطنى، نعمت‏هایی هستند که جز براى اهل دقّت، شناخته شده نیستند.

در این بیان، نعمت‏هایى که شناخت آنها بدیهى است، ظاهرى و نعمت‏هایى که شناخت آنها نظرى است، باطنى نامیده شده‏اند.

فخر رازى، معیار تمایز میان نعمت‏ها را نیروهاى ظاهرى و باطنى انسان قرار داده است. او مى‏نویسد:

۰.الظاهرة: هی ما فی الأعضاء من السلامة و الباطنة: هی ما فی القوى؛ فإنّ العضو ظاهر، و فیه قوّة باطنة.۲

۰.نعمت ظاهرى، نعمت سلامت اندام و نعمت باطنى، قدرت درونى آن است. اندام [مانند چشم]، آشکار (ظاهر) و قدرت [بینایى] آن، باطنى است.

زمخشرى، معیار تمایز را مشاهده حسّى و عدم آن دانسته است. او مى‏گوید:

۰.الظاهرة: كلّ ما یعلم بالمشاهدة و الباطنة: ما لا یُعلم إلّا بالدّلیل، أو لا یُعلم أصلاً.۳

۰.نعمت ظاهرى، هر آن چیزی است که قابل مشاهده باشد و نعمت باطنى، چیزى است که با دلیل و برهان معلوم مى‏شود و یا اصلاً معلوم نمى‏شود.

به عقیده علّامه طباطبایى، معیار تشخیصِ نعمت ظاهرى و نعمت باطنى، در مخاطبانِ مختلف، متفاوت است. از این رو، اگر مخاطبِ آیه یاد شده، مشرکان باشند، نعمت‏هاى ظاهرى عبارت اند از نعمت‏هاى محسوس، مانند چشم،

1.. التبیان: ج۸ ص۲۸۱، مجمع البیان: ج۸ ص۵۰۱.

2.. مفاتیح الغیب: ج۲۵ ص۱۵۲.

3.. الکشّاف: ج۳ ص۲۱۴.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
498

أَمَّا الظّاهِرَةُ فَالإِسلامُ، وَ ما أَفضَلَ‏ عَلَیكُم‏ فِی‏ الرِّزقِ. وَ أمَّا الباطِنَةُ فَما سَتَرَهُ عَلَیکَ مِن مَساوِئِ عَمَلِکَ‏.۱

۰.نعمت ظاهرى، همان اسلام و روزىِ فراوان است و نعمت باطنى، پنهان کردن کارهاى زشت توست.

در روایتى دیگر، امام باقر علیه السلام نعمت ظاهرى و باطنى را چنین تفسیر فرموده است:

۰.النِّعمَةُ الظّاهِرَةُ: النَّبیُّ صلی الله علیه و آله وَ ما جاءَ بِهِ النَّبیُّ مِن مَعرِفَةِ اللهِ عز و جل وَ تَوحیدِهِ. وَ أمَّا النِّعمَةُ الباطِنَةُ: فَوَلایَتُنا أهلَ البَیتِ و عَقدُ مَوَدَّتِنا.۲

۰.نعمت آشکار، وجود پیامبر صلی الله علیه و آله و شناخت خداوند عز و جل و توحید اوست که پیامبر صلی الله علیه و آله آورده است و نعمت [پنهان و] باطنى، ولایت ما اهل بیت است و دل بستن به محبّت ما.

در روایتى، امام کاظم علیه السلام در این باره فرموده است:

۰.النِّعمَةُ الظّاهِرَةُ: الإمامُ الظّاهِرُ. وَ الباطِنَةُ: الإمامُ الغائِبُ.۳

۰.نعمت آشکار، وجود امام ظاهر و نعمت نهان، وجود امام غایب است.

روشن است که این روایات و روایات مشابه آن، تعارضى با هم ندارند؛ بلکه هر یک، مصداقی از مصداق‏های نعمت‏هاى عام یا خاصّ ظاهرى و باطنى را ذکر کرده است. آیه یاد شده نیز شامل همه آنها و دیگر نعمت‏هاى بی‏شمار الهى می‏گردد که در احادیثِ یاد شده نیامده‏اند.

نعمت‏هاى ظاهرى و باطنى از منظر مفسّران

مفسّران قرآن، معیارهاى مختلفى براى تفکیک نعمت‏هاى ظاهرى و باطنى ارائه کرده‏اند. شیخ طوسى و امین الإسلام طبرسى در این باره آورده‏اند:

1.. الأمالى، طوسى: ص۵۰۲ ح۱۰۷۵.

2.. مجمع البیان: ج۸ ص۵۰۱.

3.. کمال الدین: ص۳۶۸ ح۶.

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي، سيّد محمّدکاظم طباطبايي،
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2461
صفحه از 687
پرینت  ارسال به