نخواهند بود. از امام صادق علیه السلام روایت شده که مىفرماید:
۰.النَّعیمُ فِی الدُّنیا: الأَمنُ وَ صِحَّةُ الجِسمِ. وَ تَمامُ النِّعمَةِ فِی الآخِرَةِ: دُخولُ الجَنَّةِ. وَ ما تَمَّتِ النِّعمَةُ عَلىٰ عَبدٍ قَطُّ لَم یَدخُلِ الجَنَّةَ.۱
۰.نعمت دنیا، امنیت و تندرستى است و کامل شدن نعمت آخرت، وارد شدن به بهشت است و بندهاى که به بهشت نرود، هرگز نعمت بر او تمام نشده است.
نعمتهاى عامّ ظاهرى و باطنى، و نعمتهاى خاصّ ظاهرى در حقیقت، مقدّمه نعمت دستیابى به مقصد نهایی انسانیت است و اگر با این نعمت، همراه نگردند، حقیر و کوچک اند. امام على علیه السلام طبق روایتى مىفرماید:
۰.كُلُّ نَعیمٍ دُونَ الجَنَّةِ فَهُوَ مَحقورٌ، وَ كُلُّ بَلاءٍ دونَ النّارِ عافِیةٌ.۲
۰.هر نعمتى جز بهشت، حقیر است و هر بلایى جز آتش دوزخ، عافیت است.
در سوره صافّات،۳ داستان یکى از اهل بهشت گزارش شده که ضمن گفتگو با دوستان بهشتى خود، به یاد یکى از دوستان و همنشینان خود مىافتد که منکر معاد بوده و مىخواسته با وسوسههاى خود، وى را نیز به انحراف بکشد. این ماجرا را با دوستان در میان مىگذارد و در جستجوى همنشینِ منحرفش بر مىآید. سپس با نگاهى به دوزخ، او را در وسط آتش جهنّم مىبیند و در این حال، خطاب به او مىگوید:
۰.(تَاللّٰهِ إِن كِدتَّ لَتُرْدِینِ * وَ لَوْلاَ نِعْمَةُ رَبِّى لَكُنتُ مِنَ الْمُحْضَرِینَ.۴
۰.به خدا سوگند نزدیک بود مرا [نیز] به هلاکت بکشانى * و اگر نعمت پروردگارم نبود، من نیز از حاضر شدگان [در دوزخ] بودم).