47
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم

فخر رازى مى‏گوید:

۰.آشکارا گفتن ذکر خدا، بر این دلالت دارد که گوینده به آن ذکر، افتخار مى‏کند و انکار منکران را به هیچ مى‏انگارد و تردیدى نیست که این از نظر عقلى، پسندیده و نیکوست. پس در شرع نیز چنین است... و چگونه ممکن است عاقل در پنهان کردن چنین چیزى بکوشد؟! و به همین جهت است که نقل شده شیوه امام على علیه السلام، آشکارا گفتن (بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلْرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِیمِ) در همه نمازها بوده است.

۰.و من مى‏گویم که این، حجّتى قوى در دلم و برهانى راسخ در عقلم است که با سخنان [و‏ هاى و هوى] مخالفان از میان نمی‏رود... . بیهقى در کتاب السنن الکبرىٰ به نقل از ابو هُرَیره آورده است: پیامبر خدا صلی الله علیه و آله (بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلْرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِیمِ) را در نماز، آشکارا مى‏گفت. بیهقى سپس آشکارا گفتن را از عمر بن خطّاب، ابن عبّاس، ابن عمر و ابن زبیر نیز نقل کرده است.

۰.و امّا این که امام على بن ابى‏ طالب علیه السلام (بِسْمِ ٱللّٰهِ) را آشکارا مى‏گفته نیز متواتر است و هر کس در دینش به على بن ابى ‏طالب علیه السلام اقتدا کند، هدایت یافته است و دلیل آن، سخن پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است: «خدایا! حق را به دور محور على بچرخان، هر کجا که چرخید».۱

با وجود این در برخى نقل‏ها به پیامبر صلی الله علیه و آله و امیر مؤمنان علیه السلام و اَنَس و خلفاى سه‏گانه و ابن عبّاس نسبت داده شده که نماز را بدون «بسمله» یا به اِخفات مى‏خوانده‏اند.۲ اینها را باید از تلاش‏هاى ناصواب براى توجیه بدعت بنى امیّه شمرد، چنان که در ادامه این تحلیل، روشن خواهد شد.

علاوه بر کثرت و قوّت غیر قابل قیاس روایات دسته اوّل، روایاتى نیز بیانگر اعتراض عمومى اهل مدینه به معاویه در برابر تغییر سنّت جَهر و ترک «بسمله» در دست اند. وقتى معاویه در زمان حکومتش این سنّت را ترک کرد، با اعتراض

1.. مفاتیح الغیب: ج۱ ص۲۰۴.

2.. ر. ک: الدرّ المنثور: ج۱ ص۷.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
46

۷. بلند گفتن آن در نماز

در احادیث بسیارى تأکید شده است که (بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلْرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِیمِ) در نمازها با صداى بلند، قرائت شود.۱ در این جا مى‏کوشیم برخى از ابعاد ماجرا را که موجب این تأکیدهاى پیاپى شده‏اند، شرح دهیم:

بلند گفتن«بسمله» در سنّت پیامبر صلی الله علیه و آله و اهل بيت علیهم السلام

بر اساس احادیث متعدّد و تردیدناپذیرى که در منابع حدیثیِ شیعه و اهل سنّت آمده، پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و اهل بیت او، (بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلْرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِیمِ) را در همه نمازها، حتّى نمازهاى اِخفاتى،۲ به جهر مى‏خوانده‏اند.۳ از این رو، فقیهان امامیّه به وجوب جَهر به «بسمله» در نمازهاى صبح، مغرب، عشا و جمعه و مطلوبیّت آن در نمازهاى اِخفاتى، قائل هستند.۴

سنّت «بلند گفتن بسمله» در عمل صحابه پیامبر صلی الله علیه و آله

علاوه بر امیر مؤمنان علیه السلام، دیگر صحابیان و حتّى خلفاى سه‏گانه نیز سنّت جَهر به «بسمله» را رعایت مى‏کرده‏اند. در نقل‏هاى معتبر از جمعى از صحابیان و تابعیان آمده است که آنان پشت سرِ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله، امیر مؤمنان علیه السلام، ابو بکر، عمر و عثمان، نماز خوانده و دیده‏اند که اینان، همگى «بسمله» را به جَهر مى‏خواندند. عمّار، اَ نَس، عبد اللّٰه‏ بن مسعود، عبد اللّٰه‏ بن عمر، عبد اللّٰه‏ بن زبیر و عایشه، از اصحابى هستند که جَهر به «بسمله» را نقل کرده‏اند.

1.. برای نمونه، ر. ک: التفسیر المنسوب إلى الإمام العسکرى علیه السلام: ص۲۲ ح۷.

2.. مقصود، نمازهایى هستند که باید با اِخفات (آهستگى) خوانده شوند، نه با جَهر (صداى بلند).

3.. این احادیث، آن قدر فراوان ‏‏اند که بعید نیست بتوان آنها را در حدّ متواتر دانست (ر. ک: الکافی: ج۳ ص۳۱۵ ح۲۰ و ج۸ ص۲۶۶ ح۳۸۷ و تفسیر العیّاشی: ج۱ ص۱۰۰ ح۷۹ و عیون أخبار الرضا علیه السلام: ج۲ ص۱۲۳ ح۱ و ص۱۸۰ - ۱۸۳ ح۵ و تهذیب الأحکام: ج۶ ص۵۲ ح۱۲۲. نیز، ر. ک: سنن الدارقطنی: ج۱ ص۳۰۲ ح۲ و ص۳۰۳ ح۴ و ص۳۰۷ ح۱۸ و المغنی: ج۱ ص۵۲۲ و السنن الکبرىٰ: ج۲ ص۷۰ ح۲۴۰۱.

4.. العروة الوثقیٰ: ج۲ ص۵۰۸ ش ۲۱.

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي، سيّد محمّدکاظم طباطبايي،
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2433
صفحه از 687
پرینت  ارسال به