(ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمُ ٱسْتَحَبُّوا ٱلْحَیوٰةَ ٱلدُّنْیا عَلَى ٱلْآخِرَةِ وَ أَنَّ ٱللّٰهَ لَا یَهْدِى ٱلْقَوْمَ ٱلْكَافِرِینَ.۱
۰.این به خاطر آن است که زندگى پست دنیا را بر آخرت ترجیح دادند و خداوند، افراد بیایمان را هدایت نمىکند).
این آیه توضیح مىدهد که علّت خشم خداوند سبحان بر افراد یاد شده و گرفتارى آنان به عذاب عظیم، آن است که:
اوّلاً: آنان در مقام تعارض منافع دنیوى و اُخروى، با علم و آگاهى، منافع دنیوى را برگزیدهاند.
ثانیاً: خداوند سبحان، کسانى که حق را نادیده مىگیرند و بر خلاف آن اقدام مىکنند، هدایت نمىکند.
به بیان دیگر، ترجیح عالمانه منافع دنیوى بر منافع اُخروى، سبب محرومیت انسان از هدایت ویژه الهى است. بر این معنا در آیات دیگرى نیز تأکید شده است.۲
در این جا دو نکته شایان توجّه است:
یک. پیوند «کفر» و «ظلم»
با تأمّل در معناى «کفر» و «ظلم» روشن مىشود که کفر با ظلم، پیوندى ناگسستنى دارد؛ زیرا کسى که حق را نادیده مىگیرد، دست کم در حقّ خود ستم مىکند و از آن جا که معناى ظلم، رعایت نکردن جایگاه واقعى امور است، «کفر» یکى از مصداقهای ظلم شمرده مىشود. از این رو، قرآن کریم تصریح مىفرماید که:
۰.(وَ الْکافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ.۳
۰.و کافران، همان ستمکاران اند).