465
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم

(ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمُ ٱسْتَحَبُّوا ٱلْحَیوٰةَ ٱلدُّنْیا عَلَى ٱلْآخِرَةِ وَ أَنَّ ٱللّٰهَ لَا یَهْدِى ٱلْقَوْمَ ٱلْكَافِرِینَ.۱

۰.این به خاطر آن است که زندگى پست دنیا را بر آخرت ترجیح دادند و خداوند، افراد بی‏ایمان را هدایت نمى‏کند).

این آیه توضیح مى‏دهد که علّت خشم خداوند سبحان بر افراد یاد شده و گرفتارى آنان به عذاب عظیم، آن است که:

اوّلاً: آنان در مقام تعارض منافع دنیوى و اُخروى، با علم و آگاهى، منافع دنیوى را برگزیده‏اند.

ثانیاً: خداوند سبحان، کسانى که حق را نادیده مى‏گیرند و بر خلاف آن اقدام مى‏کنند، هدایت نمى‏کند.

به بیان دیگر، ترجیح عالمانه منافع دنیوى بر منافع اُخروى، سبب محرومیت انسان از هدایت ویژه الهى است. بر این معنا در آیات دیگرى نیز تأکید شده است.۲

در این جا دو نکته شایان توجّه است:

یک. پیوند «کفر» و «ظلم»

با تأمّل در معناى «کفر» و «ظلم» روشن مى‏شود که کفر با ظلم، پیوندى ناگسستنى دارد؛ زیرا کسى که حق را نادیده مى‏گیرد، دست کم در حقّ خود ستم مى‏کند و از آن جا که معناى ظلم، رعایت نکردن جایگاه واقعى امور است، «کفر» یکى از مصداق‏های ظلم شمرده مى‏شود. از این رو، قرآن کریم تصریح مى‏فرماید که:

۰.(وَ الْکافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ.۳

۰.و کافران، همان ستمکاران اند).

1.. نحل: آیۀ ۱۰۷.

2.. ر. ک: توبه: آیۀ ۳۷ و بقره: آیۀ ۲۶۴ و مائده: آیۀ ۶۷.

3.. بقره: آیۀ ۲۵۴.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
464

(ٱلَّذِینَ ءَامَنُوا وَ لَمْ یلْبِسُوا إِیمَٰنَهُم بِظُلْمٍ أُولٰئِكَ لَهُمُ ٱلْأَمْنُ وَ هُم مُّهْتَدُونَ.۱

۰.آنها که ایمان آوردند و ایمان خود را با ستم نیالودند، ایمنى، تنها از آنِ آنهاست و آنها هدایت یافتگان اند).

شش. از نظر قرآن، کسانى که پس از روشن شدن حق، لجاجت مى‏ورزند و براى تأمین منافع شخصى یا گروهى، حق را نمى‏پذیرند، ظالم و از هدایت ویژه الهى، محروم اند.

بر این اساس از نگاه قرآن، کسانى که رفتارهاى نفاق‏انگیز۲ دارند یا عالمانى هستند که به علم خود عمل نمى‏کنند۳ یا به سبب دوستى با دشمنان، به همکیشان خود خیانت مى‏ورزند۴ یا با پیروى هواى نفس،۵ دعوت پیامبر صلی الله علیه و آله را استجابت نمى‏کنند و یا خودبزرگ‏بین (مستکبر)۶ هستند، از هدایت الهى محروم اند.

۳. کفر

کفر به معناى پنهان کردن حق و نادیده گرفتن حقیقت، یکى دیگر از موانع هدایت ویژه الهى است که در قرآن، مصداق‏های متعدّدى براى آن بیان گردیده است و یکى از بارزترین مصداق‏های آن، کسانى هستند که پس از پذیرش دلایل متقن و روشن توحید، براى جلب منافع مادّى، خداى یکتا را انکار کرده‏اند. قرآن، چنین افرادى را مورد خشم خدا دانسته و تهدید کرده که عذاب بزرگى در انتظار آنهاست.۷ قرآن کریم در این باره مى‏فرماید:

1.. ر. ک: انعام: آیۀ ۸۲ .

2.. ر. ک: توبه: آیۀ ۱۰۹.

3.. ر. ک: جمعه: آیۀ ۵.

4.. ر. ک: مائده: آیۀ ۵۱.

5.. ر. ک: قصص: آیۀ ۵۰.

6.. ر. ک: احقاف: آیۀ ۱۰.

7.. ر. ک: نحل: آیۀ ۱۰۶.

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي، سيّد محمّدکاظم طباطبايي،
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2064
صفحه از 687
پرینت  ارسال به