447
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم

دعوتگران به خود را توصیف کرد و آنها را درجه درجه قرار داد۱ تا برخى، برخى دیگر را بشناسانند و از برخى به برخى دیگر پی برده شود، چنان که خداوند - تبارک و تعالى - اعلام کرد که او نخستین کسى است که به خود دعوت فرمود و [مردم را] به اطاعت خود و پیروى از دستور خویش فرا خواند. پس، از خود آغاز کرد و فرمود: (و خداوند به سراى سلامت فرا مى‏خواند و هر که را بخواهد، به راه راست هدایت مى‏کند).

گفتنى است که راه‏نمایى خداوند سبحان به صراط مستقیم، دو گونه است: هدایت همگانى و هدایت خاص. هر یک از این دو گونه هدایت نیز اقسامى دارد که پیش از این شرح آن گذشت.۲ در ادامه این بحث، توضیحات بیشترى در این باره ارائه خواهد شد.

۲. پیامبران الهى

پیامبران، از آدم ابو البشر تا خاتم انبیا، نمایندگان خداوند سبحان براى راه‏نمایى انسان‏ها به سوى صراط مستقیم هستند. در این باره از امیر مؤمنان علیه السلام روایت شده که مى‏فرماید:

۰.بَعَثَ اللهُ رُسُلَهُ بِما خَصَّهُم بِهِ مِن وَحیِهِ، وَ جَعَلَهُم حُجَّةً لَهُ عَلىٰ خَلقِهِ؛ لِئَلّا تَجِبَ الحُجَّةُ لَهُم بِتَرکِ الإعذارِ إلَیهِم، فَدَعاهُم بِلِسانِ الصِّدقِ إلىٰ سَبیلِ الحَقِّ.۳

۰.خداوند، رسولانش را با وحى خویش - که به آنان اختصاص داد - فرستاد و

1.. علّامه مجلسی در بارۀ درجات دعوتگران می‏نویسد: «الدرجات إشارة إلى ابتدائه تعالى بنفسه ثمّ برسوله ثمّ بکتابه فیظهر من هذا التدریج أنّه یلزم أن یکون الداعی بعدهم مثلهم و دعوتهم موافقة لدعوتهم و یکون عالماً بما دعوا إلیه فلذا قال علیه السلام: یُعَرِّفُ بَعضُها بَعضاً؛ این مراحل اشاره دارد به آغاز کردنِ خداوند متعال به خودش، سپس به پیامبرش و پس از آن به کتابش. بنا بر این، از این پلّه پلّه کردن، آشکار مى‏شود که دعوتگر پس از آنان نیز باید مانند آنان، و دعوت وى نیز موافق دعوت آنان باشد و به آنچه بِدان فرا خواندند، آگاه باشد. از همین رو فرمود: «برخى، برخى دیگر را بشناسانند» (مرآة العقول: ج‏۱۸ ص۳۳۷).

2.. ر. ک: همین اثر، ص ۳۶۶ (گونه‏های هدایت آفریدگار).

3.. نهج البلاغة: خطبۀ ۱۴۴.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
446

راه‏نمایان «صراط مستقیم»

از منظر قرآن کریم، عقل بدون استمداد از وحى، قادر به تشخیص صراط مستقیم و راه درست زندگى نیست. از این رو، هدایت و راه‏نمایى به این راه، ویژه خداوند سبحان و فرستادگان اوست. بر این اساس، راه‏نمایان صراط مستقیم عبارت اند از:

۱. خداوند سبحان

نخستین راه‏نما، بلکه تنها راه‏نماى اصلی مستقلّ صراطِ مستقیم، خداوند سبحان است؛ زیرا دیگر راه‏نمایان در حقیقت، پیام‏آور هدایت الهى هستند. در آیات فراوانى از قرآن کریم، هدایت به صراط مستقیم، به خداوند سبحان استناد داده شده است، مانند:

۰.(وَ اللهُ یَدْعُوا إِلىٰ دَارِ السَّلامِ وَ یَهْدِى مَن یشَآءُ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ.۱

۰.و خداوند به سراى سلامت فرا می‏خواند و هر کس را بخواهد، به راه راست هدایت مى‏‏کند).

در روایتى آمده است که امام صادق علیه السلام در توصیف دعوت کنندگان به خدا مى‏فرماید:

۰.إِنَّ اللّهَ تَبارَکَ وَ تَعالىٰ أخبَرَ [نَبِیَّهُ] فی کِتابِهِ الدُّعاءَ إِلَیهِ، وَ وَصَفَ الدُّعاةَ إِلَیهِ، فَجَعَلَ ذٰلِکَ لَهُم دَرَجاتٍ یُعَرِّفُ بَعضُها بَعضاً، وَ یُستَدَلُّ بِبَعضِها عَلىٰ بَعضٍ، فَأخبَرَ أنَّهُ تَبَارکَ وَ تَعالىٰ أوَّلُ مَن دَعا إِلىٰ نَفسِهِ و دَعا إِلىٰ طاعَتِهِ وَ اتِّباعِ أمرِهِ، فَبَدَأَ بِنَفسِهِ فَقالَ: (وَاللهُ یَدْعُوا إِلى دارِ السَّلامِ وَیَهْدِی مَنْ یشاءُ إِلى صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ).۲

۰.خداوند - تبارک و تعالى - در کتابش دعوت به خود را بیان فرمود و

1.. یونس: آیۀ ۲۵. نیز، ر. ک: نور: آیۀ ۴۶ و مائده: آیۀ ۱۶ و بقره: آیۀ ۱۴۲ و ۲۱۳ و انعام: آیۀ ۳۹ و ۸۷ و فتح: آیۀ ۲ و ۲۰.

2.. الکافی: ج۵ ص۱۳ ح۱.

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي، سيّد محمّدکاظم طباطبايي،
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1886
صفحه از 687
پرینت  ارسال به