یک. تعدّد ناپذیرى راه راست
نخستین دلیل وحدت صراط مستقیم، این است که اصولاً راه مستقیم به سوی یک مقصد، تعدّدناپذیر است، بر خلاف راههاى غیر مستقیم که مىتوانند متعدّد باشند. در روایتى آمده که پیامبر خدا صلی الله علیه و آله براى تبیین این معنا خطّ مستقیمى کشید و فرمود:
۰.هٰذا سَبیلُ اللّهِ مُستَقیماً.
۰.این، راه راست خداست.
سپس در سمت راست و چپ آن، خطوطى را رسم کرد و فرمود:
۰.وَ هٰذهِ السُّبُلُ لَیسَ مِنها سَبیلٌ إلّا عَلَیهِ شَیطانٌ یَدعو إلَیهِ.
۰.بر سر هر یک از این راهها شیطانى است که به آن فرا مىخواند.
و سپس این آیه را قرائت فرمود:
۰.(وَأَنَّ هَذَا صِرَاطِى مُسْتَقِیمًا فَاتَّبِعُوهُ وَلاَ تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِکمْ عَن سَبِیلِهِ۱.۲
۰.این، راه مستقیم من است. از آن پیروى کنید و از راههاى پراکنده [و انحرافى] پیروى نکنید، که شما را از راه حق، دور مىسازد).
پیش از این توضیح دادیم راه راستى که انسان را به مقصد اعلاى انسانیت مىرساند، عبادت خدا و اطاعت اوامر اوست و علّت نامگذارى امورى مانند پیشوایان دین، اسلام، کتاب خدا، راه شناخت و محبّت خدا، به «صراط مستقیم» آن است که بدون آنها نمىتوان به عبادت و اطاعت خدا دست یافت.
بنا بر این، انسان براى رسیدن به مقصد آفرینش خود، راهى جز اطاعت و بندگى خداوند سبحان ندارد و عبادت خدا چیزى نیست که هر کس به دلخواه،