دسته دوم: روایاتى که تصریح مىکنند راهى که اسلام به جامعه معرّفى کرده، روشنترین راه زندگى است، مانند آنچه از امام على علیه السلام نقل شده که فرمود:
۰.إنَّ اللّهَ تَبارَکَ و تَعالىٰ شَرَعَ الإِسلامَ وَ سَهَّلَ شَرائِعَهُ لِمَن وَرَدَهُ... فَهُوَ أبلَجُ المَناهِجِ وَ أوضَحُ الوَلائِجِ.۱
۰.خداوند - تبارک و تعالى - شریعت اسلام را مقرّر داشت و آبشخورهایش را براى کسى که بخواهد بِدان وارد شود، آسان و هموار ساخت. پس آن، روشنترین راه و آشکارترین دستگیره است.
دسته سوم: روایاتى که اهل بیت علیهم السلام را راه روشن و صراط مستقیم نامیدهاند، مانند آن که پیامبر صلی الله علیه و آله خطاب به امیر مؤمنان علیه السلام مىفرماید:
۰.أنتَ الطَّریقُ الواضِحُ، وَ أنتَ الصِّراطُ المُستَقیمُ.۲
۰.تو، راه روشن هستی و تو، راه راستى.
همچنین در «زیارت جامعه» که از امام هادى علیه السلام روایت شده، در توصیف اهل بیت علیهم السلام آمده است:
۰.أنتُمُ الصِّراطُ الأَقوَمُ.۳
۰.شما راستترین راه هستید.
و نیز در روایتی از امام باقر علیه السلام نقل شده است:
۰.هُمُ الصِّراطُ المُستَقیمُ، هُمُ السَّبیلُ الأَقوَمُ.۴
۰.آنان، راه راست هستند. آنان، راه استوارند.
در این گونه روایات، اهل بیت علیهم السلام به دلیل این که تجسّم راه روشن هدایت و