العَمَلَ، فَكُلُّ أمرٍ یَعمَلُهُ یَبدَاُ فیهِ بِـ (بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلْرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِیمِ) فَإِنَّهُ یُبارَکُ لَهُ فیهِ.۱
۰.بنده هر گاه بخواهد بخواند۲ یا کارى انجام دهد و «بسم اللّٰه» بگوید، معنایش این است که من با این نام، این کار را انجام مىدهم. پس هر کارى را که انجام مىدهد، اگر با «بسم اللّٰه الرحمن الرحیم» آغاز کند، در آن کار به او برکت داده مىشود.
دسته سوم: احادیثى که دلالت دارند اگر کارى با نام خدا آغاز شود، آمرزش الهى را به دنبال دارد، مانند این روایت که از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله نقل شده است:
۰.مَنِ ابتَدَأَ بِأَمرٍ وَ قالَ: «بِسمِ اللهِ»، غَفَرَ اللهُ لَهُ.۳
۰.هر کس کارى را با «بسم اللّٰه» آغاز کند، خداوند، او را مىآمرزد.
دسته چهارم: احادیثى که تصریح مىکنند کارهاى مهم اگر بدون نام خدا آغاز شوند، «اجذم (ناقص)» یا «ابتر (نافرجام)» خواهند بود، چنان که از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله نقل شده است که فرمود:
۰.كُلُّ أمرٍ ذی بالٍ لا یُبدَأُ فیهِ بِـ «بِسمِ اللهِ» فَهُوَ أجذَمُ.۴
۰.هر کارِ بااهمّیتى که با نام خدا آغاز نشود، دُمبریده است.
در این جا ممکن است این پرسش مطرح شود که: بسیارى از کارهاى بزرگ بدون نام خداى سبحان آغاز مىشوند و به پایان مىرسند. بنا بر این، مقصود از ناقص و نافرجام ماندن کارها بدون نام خدا چیست؟
پاسخ، این است که آغاز کار با نام خداوند متعال، سبب مىشود که کار، صبغه الهى پیدا کند، چنان که در روایتى از امام رضا علیه السلام در تفسیر «بسم اللّٰه» مىخوانیم: