در روایتى آمده است که امام على علیه السلام در تبیین (اهْدِنا الصرَاط الْمُستَقیمَ) مىفرماید:
۰.فَأَمَّا الصِّراطُ المُستَقیمُ فِی الدُّنیا، فَهُوَ ما قَصُرَ عَنِ الغُلُوِّ، وَ ارتَفَعَ عَنِ التَّقصیرِ، وَ استَقامَ فَلَم یَعدِل إلىٰ شَیءٍ مِنَ الباطِلِ.۱
۰.صراط مستقیم در دنیا، همان راهى است که از افراط و تفریط دور است، راه میانه است و به سوى اندک باطلی انحراف ندارد.
و در روایتى دیگر از ایشان آمده است:
۰.الیَمینُ وَ الشِّمالُ مَضَلَّةٌ، وَ الطَّریقُ الوُسطىٰ هِیَ الجادَّةُ، عَلَیها باقِی الکِتابِ وَ آثارُ النَّبوَّةِ، وَ مِنها مَنفَذُ السُّنَّةِ، وَ إلَیها مَصیرُ العاقِبَةِ.۲
۰.راست و چپ، گمراهى است و راه وسط، همان راه اصلى است. کتاب ماندگار خدا و سنّت پیامبر صلی الله علیه و آله به آن راهنماست و رسیدن به سنّت و عاقبت نیکو از این راه میسّر است.
بر این پایه، جامعهاى که در زندگى، از برنامهاى معتدل و به دور از افراط و تفریط پیروى مىکند، از منظر قرآن کریم «امّت وسط» نام دارد:
۰.(وَكَذَٰلِكَ جَعَلْنَاكُمْ اُمَّةً وَسَطًا لِّتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى ٱلنَّاسِ وَ یَكُونَ ٱلرَّسُولُ عَلَیْكُمْ شَهِیدًا.۳
۰.و همین گونه شما را امّتى میانه [میان افراط و تفریط] قرار دادیم تا گواه بر مردم باشید و این پیامبر هم بر شما گواه باشد).
در این آیه هدایت جامعه اسلامى به اعتدال و دورى از افراط و تفریط، به هدایت آنها در موضوع تغییر قبله از بیت المقدّس به کعبه تشبیه شده و هر دو مورد، مصداق هدایت الهى به صراط مستقیم شمرده شدهاند. در آیه قبل از این آیه، در پاسخ اعتراض کسانى که مىگویند: «چرا قبله مسلمانان از بیت المقدّس به کعبه تغییر یافته؟» آمده است: