395
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم

آن مى‏شوى». آن راه، اسلام است و آن دو دیوار، حدود خدا هستند و درهاى گشوده، محارم خدا و آن دعوتگرِ سر راه، کتاب خدا و آن دعوتگرِ فراز راه، واعظ خداوند متعال است که در دل هر مسلمانى هست.

همچنین در روایتى از امام رضا علیه السلام (اهْدِنَا ٱلصِّرَاطَ ٱلْمُسْتَقِیمَ) این گونه تفسیر شده است:

۰.اِستِرشادٌ لِدینِهِ، وَ اعتِصامٌ بِحَبلِهِ، وَ استِزادَةٌ فِی المَعرِفَةِ لرَبِّهِ.۱

۰.رهجویی به دین الهى و چنگ زدن به ریسمان او و درخواست فزونی معرفت خدای خویش است.

۲. کتاب خدا

دومین مصداق «صراط مستقیم»، قرآن است. در این باره روایتى از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل شده که فرمود:

۰.القُرآنُ هُوَ النّورُ المُبینُ، وَ الذِّکرُ الحَکیمُ، وَ الصِّراطُ المُستَقیمُ.۲

۰.قرآن، نور روشنگر، یادآور استوار و راه راست است.

در روایتى دیگر از ایشان آمده است:

۰.کِتابُ اللهِ... وَ هُوَ الذِّکرُ الحَکیمُ، وَ هُوَ الصِّراطُ المُستَقیمُ.۳

۰.کتاب خدا... و آن، یادآور استوار و راه راست است.

همچنین از امام على علیه السلام نقل شده است که فرمود:

۰.ٱلصِّراطُ المُستَقیمُ کِتابُ اللهِ تَعالىٰ.۴

۰.صراط مستقیم، کتاب خدای متعال است.

1.. کتاب من لا یحضره الفقیه: ج۱ ص۳۱۰ ح۹۲۶.

2.. کنز العمّال: ج۱ ص۵۱۷ ح۲۳۰۹ (به نقل از شعب الإیمان).

3.. سنن الترمذی: ج۵ ص۱۷۲ ح۲۹۰۶.

4.. جامع البیان: ج۱ ص۷۴.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
394

با توجّه به آیه قبلى که «صراط مستقیم» در آن به دین اسلام تفسیر شده بود و همچنین روایاتى که همین معنا در آنها آمده، جمله «هذا صراطُ ربّکَ مُستقیماً» در این آیه، اشاره به دین اسلام است که در آیه پیش از آن مطرح گردیده است.۱

در روایتى از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله آمده که در تفسیر ( اهْدِنَا ٱلصِّرَاطَ ٱلْمُسْتَقِیمَ) مى‏فرماید:

۰.یَعنی دِینَ الإسلامِ؛ لِأَنَّ کُلَّ دینٍ غَیرَ الإسلامِ فَلَیسَ بِمُستَقیمٍ الّذی لَیسَ فیهِ التَّوحیدُ.۲

۰.یعنى دین اسلام؛ زیرا همه دین‏هاى غیر از اسلام - که توحید ندارند - مستقیم نیستند.

در روایتى دیگر از ایشان، «صراط مستقیم» به صورت روشن‏تر، به اسلام تفسیر شده است. متن روایت چنین است:

۰.ضَرَبَ اللهُ مَثَلاً صِراطاً مُستَقیماً، عَلىٰ‏ كَنَفَی الصِّراطِ سورانِ فیهِما أبوابٌ مُفَتَّحَةٌ، وَ عَلَى الأَبوابِ سُتورٌ مُرخاةٌ، وَ عَلَى الصِّراطِ داعٍ یَدعو یَقولُ: یا أیُّهَا النّاسُ! اُسلُكُوا الصِّراطَ جَمیعاً وَ لا تَعوَجّوا، وَ داعٍ یَدعو عَلَى الصِّراطِ، فَإِذا أرادَ أحَدُكُم فَتحَ شَی‏ءٍ مِن تِلکَ الأَبوابِ قالَ: وَیلَکَ! لا تَفتَحهُ، فَإِنَّکَ إن تَفتَحهُ تَلِجهُ؛ فَالصِّراطُ الإِسلامُ، وَ السُّتورُ حُدودُ اللَّهِ، وَ الأَبوابُ المُفَتَّحَةُ مَحارِمُ اللَّهِ، وَ الدّاعِی الَّذی عَلىٰ‏ رَأسِ الصِّراطِ كِتابُ اللَّهِ، وَ الدّاعی مِن فَوقٍ واعِظُ اللَّهِ، یَذكُرُ فی قَلبِ كُلِّ مُسلِمٍ.۳

۰.خداوند، راه راستى را مَثَل زده که در دو طرف آن، دو دیوار است، با درهایى گشوده و جلوى درها پرده‏هایى آویزان است. در مدخل راه، دعوتگرى مى‏گوید:‏ «اى مردم! همگى به راه در آیید و پراکنده نشوید». دعوتگر دیگرى نیز از فراز راه [مردم را به آمدن در راه] دعوت مى‏کند. پس هر گاه انسان بخواهد یکى از آن درها را بگشاید، او مى‏گوید: «واى بر تو! آن را باز مکن؛ زیرا اگر بازش کنى، وارد

1.. البتّه برخى از مفسّران، جملۀ یاد شده را اشاره به سنّت الهى در توفیق و خذلان مى‏دانند؛ ولی با در نظر گرفتن نکته‏اى که بِدان اشاره شد، مى‏توان گفت: احتمالى که ما مطرح کردیم، قوی‏تر است.

2.. الدرّ المنثور: ج۱ ص۲۵.

3.. المستدرک على الصحیحین: ج۱ ص۱۴۵ ح۲۴۵.

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي، سيّد محمّدکاظم طباطبايي،
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2173
صفحه از 687
پرینت  ارسال به