کلمه «مستقیم» اسم فاعل از باب استفعال و از مادّه «ق و م» است. این مادّه بر راستقامتى، استوارى، ایستایى، اعتدال و دوام دلالت مىکند۱ و صفت براى امور مادّى و معنوى قرار مىگیرد و مقصود از آن، منحرف نبودن از راه حق است.
کاربردهاى «صراط» و «مستقیم» در قرآن
واژه «صراط» در قرآن کریم، ۴۵ بار به کار رفته است. بررسى موارد کاربرد آن در این کتاب آسمانى، نشان مىدهد که این واژه مانند «طریق» و «سَبیل» در مطلقِ راه، به کار رفته است و خصوصیاتِ موارد استعمال، از قرائن فهمیده مىشوند. واژه «مستقیم» ۳۷ بار در قرآن آمده که ۳۴ بار صفت برای «صراط»۲ و یک بار برای «طریق»۳ و یک بار برای «هُدیً»۴ و دو بار برای «قِسطاس»۵ به معناى ترازو، قرار گرفته است.
گفتنی است که در همه این موارد، «مستقیم» به معناى درستى و دورى از هر گونه انحراف از حق است.
قرآن کریم، واژه «صراط» را با قرینه در سه معنای معنوی و دو معنای مادّی به کار برده است:
1.. ر. ک: کتاب العین: ج۵ ص۲۳۱ و معجم مقاییس اللّغة: ج۵ ص۴۳ و لسان العرب: ج۱۲ ص۴۹۸.
2.. ر. ک: فاتحه: آیۀ ۶ و بقره: آیۀ ۱۴۲ و ۲۱۳ و آل عمران: آیۀ ۵۱ و ۱۰۱ و نساء: آیۀ ۶۸ و ۱۷۵ و مائده: آیۀ ۱۶ و انعام: آیۀ ۳۹، ۸۷، ۱۲۶، ۱۵۳ و ۱۶۱ و اعراف: آیۀ ۱۶ و یونس: آیۀ ۲۵ و هود: آیۀ ۵۶ و حجر: آیۀ ۴۱ و نحل: آیۀ ۷۶ و ۱۲۱ و مریم: آیۀ ۳۶ و حج: آیۀ ۵۴ و مؤمنون: آیۀ ۷۳ و نور: آیۀ ۴۶ و یس: آیۀ ۴ و ۶۱ و صافّات: آیۀ ۱۱۸ و شورا: آیۀ ۵۲ و زخرف: آیۀ ۴۳، ۶۱ و ۶۴ و فتح: آیۀ ۲ و ۲۰ و ملک: آیۀ ۲۲ و احقاف: آیۀ ۳۰.
3.. ر. ک: احقاف: آیۀ ۳۰.
4.. ر. ک: حج: آیۀ ۶۷.
5.. ر. ک: اسرا: آیۀ ۳۵ و شعرا: آیۀ ۱۸۲.