خداوند، خیر بندهاى را بخواهد، دو چشم دلش را مىگشاید تا وعدههاى غیبى و نهان را با آن دو ببیند و به [دیده] نهان در نهان [دل]، ایمان آورد.
مشابه این روایت در منابع شیعه نیز از امام زین العابدین علیه السلام نقل شده است.۱
در بالاترین درجات این نوع هدایت، سرآمدان از اهل ایمان مىتوانند با فرشتگان ارتباط بر قرار کنند، چنان که ابو بصیر از امام صادق علیه السلام نقل کرده که سلمان به این درجه رسیده بود:
۰.كانَ سَلمانُ مُحَدَّثاً.
۰.سلمان، محدَّث بود.
ابو بصیر در ادامه حدیث میپرسد: «نشانه محدَّث چیست؟» و امام علیه السلام پاسخ میدهد:
۰.یَأتیهِ مَلَکٌ، فَیَنكُتُ فی قَلبِهِ كَیتَ وَ كَیتَ.۲
۰.فرشتهاى نزد او مىآید و به دلش چنین و چنان الهام مىکند.
ظاهراً مقصود از رازگویى خداوند سبحان و گفتگوى او با اندیشه و عقلِ اهل ذکر - که در یکى از خطبههاى نهج البلاغة آمده - نیز همان هدایت ویژه قلبى است که انسان در بالاترین مراتب یقین به آن دست مىیابد. کلام امام علیه السلام چنین است:
۰.وَ ما بَرِِحَ لِلهِ - عَزَّت آلاؤُهُ - فِی البُرهَةِ بَعدَ البُرهَةِ، وَ فی أَزمانِ الفَتَراتِ، عِبادٌ ناجاهُم فی فِكرِهِم، وَ كَلَّمَهُم فی ذاتِ عُقولِهِم، فَاستَصبَحوا بِنورِ یَقَظَةٍ فِی الأَبصارِ وَ الأَسماعِ وَ الأَفئِدَةِ، یُذَكِّرونَ بِأیّامِ اللّهِ، وَ یُخَوِّفونَ مَقامَهُ، بِمَنزِلَةِ الأَدِلَّةِ فِی الفَلَواتِ، مَن أَخَذَ القَصدَ حَمِدوا إِلَیهِ طَریقَهُ وَ بَشَّروهُ بِالنَّجاةِ، وَ مَن أَخَذَ یَمیناً وَ شِمالاً ذَمّوا إِلَیهِ الطَّریقَ وَ حَذَّروهُ مِنَ الهَلَكَةِ، وَ كانوا كَذٰلِکَ مَصابیحَ تِلکَ الظُّلُماتِ، وَ أَدِلَّةَ تِلکَ الشُّبُهاتِ.۳