قرآن کریم پس اشاره به انواع ارتباط خداوند سبحان با پیامبران مىفرماید:
۰.(وَ كَذَلِكَ أَوْحَیْنَا إِلَیْكَ رُوحًا مِّنْ أَمْرِنَا مَا كُنتَ تَدْرِى مَا الْكِتَابُ وَ لَا الْإِیْمَانَ وَ لَكِن جَعَلْنَاهُ نُورًا نَّهْدِى بِهِ مَن نَّشَاءُ مِنْ عِبَادِنَا وَ إِنَّكَ لَتَهْدِى إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ.۱
۰.و این گونه روحى از امر خود را بر تو وحى کردیم. تو پیش از این نمىدانستى کتاب و ایمان چیست [و از محتواى قرآن و دین آگاه نبودى]؛ ولى ما آن را نورى قرار دادیم که به وسیله آن، هر کس از بندگان خویش را بخواهیم، هدایت مىکنیم و تو بی گمان به سوى راه راست هدایت مىکنى).
دو. هدایت ویژه اوصیاى پیامبران
این نوع هدایت، اصطلاحاً «الهام» نامیده مىشود. تفاوت «الهام» و «وحى» این است که «وحى»، هدایت ویژه انبیا به منظور تشریع احکام دینى است؛ امّا «الهام» هدایت ویژه در زمینههاى تبیین شریعت انبیا یا انواع علوم و معارف است.
در روایتى از حارث بن مغیره آمده است که مىگوید:
۰.قُلتُ لِأَبی عَبدِ اللهِ علیه السلام: ما عِلمُ عالِمِكُم، أجُملَةٌ یُقذَفُ فی قَلبِهِ أو یُنكَتُ فی اُذُنِهِ؟ فَقالَ: وَحیٌ كَوَحیِ اُمِّ موسىٰ.۲
۰.به امام صادق علیه السلام گفتم: علم عالِم شما چگونه است؟ آیا جملهاى است که در قلبش انداخته مىشود یا در گوشش خوانده مىگردد؟ فرمود: «وحیی است همچون وحى مادر موسى».
اوصیاى انبیا از جمله اهل بیت پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله از این نوع هدایت برخوردار بودهاند. روایاتى که «الهام» را به عنوان یکى از مبادى علوم اهل بیت علیهم السلام۳ معرّفى کردهاند، به این نوع هدایت قلبى اشاره دارند، مانند آنچه از امام رضا علیه السلام نقل شده