وفای آنان را دانستى. پس آنان را پذیرفتى و مقرّب داشتى و از پیش، برایشان نام بلند و ستایش آشکار روا داشتى و فرشتگانت را بر آنان فرو فرستادى و با وحى خویش، آنان را گرامى داشتى و با علم خود از آنان پذیرایى کردى.
بر عکس، کسانى که راه فطرت، عقل و پیامبران را انتخاب نکنند و به فساد و تباهى بپردازند، از هدایت ویژه الهى محروم خواهند شد. این آیات، به همین نکته اشاره دارند:
۰.(إِنَّ اللهَ لَا یَهْدِى الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ.۱
۰.بی گمان، خداوند قوم ستمگر را هدایت نمىکند).
۰.(وَاللهُ لَا یَهْدِى الْقَوْمَ الْفَاسِقِینَ.۲
۰.خداوند، جمعیت فاسقان را هدایت نمىکند).
۰.(إِنَّ اللهَ لَا یَهْدِى مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ كَذَّابٌ.۳
۰.خداوند، کسى را که اسرافکار و بسیار دروغگوست، هدایت نمىکند).
۰.(إِنَّ اللهَ لَا یَهْدِى مَنْ هُوَ كَاذِبٌ كَفَّارٌ.۴
۰.خداوند، آن کس را که دروغگو و ناسپاس است، هرگز هدایت نمىکند).
گفتنى است که هدایت ویژه الهى را نیز مىتوان به سه نوع تقسیم کرد:
یک. هدایت ویژه پیامبران
نوع اوّل از هدایت ویژه الهى، به پیامبران اختصاص دارد. آنان با اتّصال به منبع «وحى»، نهتنها خود از این هدایت بهرهمند مىگردند، بلکه هادى و راهنماى دیگران نیز مىشوند.