375
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم

یُكَلِّمَهُم وَ یُشافِهَهُم، وَ كانَ الصّانِعُ مُتَعالِیاً عَن أن یُرىٰ، وَ كانَ ضَعفُهُم وَ عَجزُهُم عَن إدراكِهِ ظاهِراً، لَم یكُن بُدٌّ لَهُم مِن رَسولٍ بَینَهُ وَ بَینَهُم مَعصومٍ یُؤَدِّی إلَیهِم أمرَهُ وَ نَهیَهُ وَ أدَبَهُ، وَ یَقِفُهُم عَلىٰ ما یكونُ بِهِ اجتِلابُ مَنافِعِهِم وَ دَفعُ مَضارِّهِم، إذ لَم یَكُن فی خَلقِهِم ما یَعرِفونَ بِهِ ما یَحتاجونَ إلَیهِ مَنافِعَهُم وَ مَضارَّهُم.

۰.فَلَو لَم یَجِب عَلَیهِم مَعرِفَتُهُ وَ طاعَتُهُ لَم یَكُن لَهُم فی مَجی‏ءِ الرَّسولِ مَنفَعَةٌ وَ لا سَدُّ حاجَةٍ، وَ لَكانَ یَكونُ إتیانُهُ عَبَثاً لِغَیرِ مَنفَعَةٍ وَ لا صَلاحٍ، وَ لَیسَ هٰذا مِن صِفَةِ الحَكیمِ الَّذی أتقَنَ كُلَّ شَی‏ءٍ.۱

۰.چون مردم، خود از چنان طبیعت و توانى برخوردار نیستند که مصالحشان را کاملاً درک کنند و از طرفى، سازنده هستى، والاتر از آن است که دیده شود و ضعف و ناتوانى بندگان از ادراک او نیز کاملاً روشن است، پس به ناچار باید میان خدا و مردم، فرستاده‏اى معصوم باشد که امرها و نهی‏ها و آموزش‏هاى او را به آنان برساند و به آنچه منافعشان را تأمین و زیان‏هایشان را دفع مى‏کند، آگاهشان سازد؛ چرا که در وجودشان وسیله‏اى وجود ندارد که بتوانند با آن، آنچه را بِدان نیاز دارند و سود و زیانشان را بشناسند.

۰.اگر شناخت پیامبر و اطاعت از او بر مردم واجب نبود، آمدن پیامبر براى آنان حاصلى نداشت و مشکلى را حل نمى‏کرد و فرستادن او کارى بیهوده و ناسودمند بود و این ‏کار از حکیمى که همه چیز را با حساب و کتاب و متقن آفریده، به دور است.

۳. هدايت ويژه افراد مكلّف

افرادى که در زندگى، راهى را که فطرت، عقل و پیامبران به آنها نشان داده‏اند، انتخاب می‏کنند و هدایت همگانى الهى را به کار می‏بندند، از راه‏نمایى‏هاى ویژه الهى نیز برخوردار خواهند شد. هدایت ویژه، در حقیقت، پاداشِ به کار بستن هدایت همگانى است و از این رو، «هدایتِ پاداشى» نیز نامیده مى‏شود. قرآن

1.. علل الشرائع: ص۲۵۳.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
374

همچنین در روایتى، امام رضا علیه السلام در پاسخ ابن سکّیت که پرسید: «امروز، حجّت خداوند بر مردم چیست؟» فرمود: «العَقلُ؛۱ خِرد».

سه. هدایت تشریعى

سومین نوعِ هدایت همگانى، هدایت تشریعى است. این نوع هدایت در واقع، مکمّل هدایت فطرى و عقلى است.

توضیح، این که: اگر فطرت و عقل مى‏توانستند راه تکامل انسان را ارائه کنند، نیازى به وحى و هدایت تشریعى از طریق پیامبران وجود نداشت؛ ولى از آن جا که ادراکات فطرى و عقلى، اجمالى و کلّى اند، انسان براى دستیابى به باورهاى صحیح اعتقادى در باره مبدأ و معاد، و شناخت درستِ برنامه تکامل و تشخیص دقیق راه سعادت خویش، نیازمند هدایتِ تشریعى است که خداوند سبحان از طریق پیامبران و کتاب‏هاى آسمانى، این نیاز را تأمین کرده است.

قرآن کریم در آیات فراوانى به این معنا اشاره دارد، از جمله در توصیف این کتاب آسمانى مى‏فرماید:

۰.(یَهْدِى بِهِ اللهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَهُ سُبُلَ السَّلاَمِ وَیُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِهِ وَیَهْدِیهِمْ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ.۲

۰.خداوند به برکت آن، کسانى را که در پی خشنودى او هستند، به راه‏هاى سلامت، هدایت مى‏کند و آنان را به [توفیق و] اراده خود، از تاریکی‏ها به سوى روشنایى بیرون مى‏آورد و آنها را به راه راست، رهبرى مى‏نماید).

نیز در روایتى از امام رضا علیه السلام، نیاز انسان به پیامبران و هدایت تشریعى، بدین‏ سان بیان شده است:

۰.لَمّا لَم یَكتَفِ فی خَلقِهِم وَ قُواهُم ما یَثبُتونَ بِهِ لِمُباشَرةِ الصّانِعِ تَعالىٰ حَتّىٰ

1.. الکافى: ج۱ ص۲۴ ح۲۰.

2.. مائده: آیۀ ۱۶.

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي، سيّد محمّدکاظم طباطبايي،
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2081
صفحه از 687
پرینت  ارسال به