همچنین در روایتى، امام رضا علیه السلام در پاسخ ابن سکّیت که پرسید: «امروز، حجّت خداوند بر مردم چیست؟» فرمود: «العَقلُ؛۱ خِرد».
سه. هدایت تشریعى
سومین نوعِ هدایت همگانى، هدایت تشریعى است. این نوع هدایت در واقع، مکمّل هدایت فطرى و عقلى است.
توضیح، این که: اگر فطرت و عقل مىتوانستند راه تکامل انسان را ارائه کنند، نیازى به وحى و هدایت تشریعى از طریق پیامبران وجود نداشت؛ ولى از آن جا که ادراکات فطرى و عقلى، اجمالى و کلّى اند، انسان براى دستیابى به باورهاى صحیح اعتقادى در باره مبدأ و معاد، و شناخت درستِ برنامه تکامل و تشخیص دقیق راه سعادت خویش، نیازمند هدایتِ تشریعى است که خداوند سبحان از طریق پیامبران و کتابهاى آسمانى، این نیاز را تأمین کرده است.
قرآن کریم در آیات فراوانى به این معنا اشاره دارد، از جمله در توصیف این کتاب آسمانى مىفرماید:
۰.(یَهْدِى بِهِ اللهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَهُ سُبُلَ السَّلاَمِ وَیُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِهِ وَیَهْدِیهِمْ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ.۲
۰.خداوند به برکت آن، کسانى را که در پی خشنودى او هستند، به راههاى سلامت، هدایت مىکند و آنان را به [توفیق و] اراده خود، از تاریکیها به سوى روشنایى بیرون مىآورد و آنها را به راه راست، رهبرى مىنماید).
نیز در روایتى از امام رضا علیه السلام، نیاز انسان به پیامبران و هدایت تشریعى، بدین سان بیان شده است:
۰.لَمّا لَم یَكتَفِ فی خَلقِهِم وَ قُواهُم ما یَثبُتونَ بِهِ لِمُباشَرةِ الصّانِعِ تَعالىٰ حَتّىٰ