373
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم

عِبَادِ * ٱلَّذِینَ یسْتَمِعُونَ ٱلْقَوْلَ فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولٰئِكَ ٱلَّذِینَ هَدَاهُمُ ٱللهُ وَ أُولٰئِكَ هُمْ أُولُوا ٱلْأَلْبَٰبِ).۱

۰.یا هِشامُ! إنَّ اللهَ تَبارَکَ وَ تَعالىٰ أكمَلَ لِلنّاسِ الحُجَجَ بِالعُقولِ، وَ نَصَرَ النَّبِیّینَ بِالبَیانِ، وَ دَلَّهُم عَلىٰ رُبوبِیَّتِهِ بِالأَدِلَّةِ.۲

۰.اى هشام! خداوند - تبارک و تعالی - در کتابش صاحبان خِرد و فهم را بشارت داده و فرموده است: (پس به آن بندگان من * که به سخن، گوش فرا مى‏دهند و بهترینِ آن را پیروى مى‏کنند، بشارت ده. آنان ‏اند که خدا به آنها راه نموده و آنان همان خردمندان اند).

۰.‏اى هشام! خداوند - تبارک و تعالی -  دلایلش را با خِرد، کامل کرد و پیامبران را با سخنورى، یارى رسانید و آنان را با برهان‏ها، به ربوبیّت الهى، راه‏نمایى ساخت.

همچنین همه روایاتى که عقل را حجّت خدا و فرستاده او معرّفى کرده‏اند،۳ به این نوع هدایت اشاره دارند، مانند این سخن که در ادامه روایت پیشین آمده است:

۰.إنَّ لِلهِ عَلَى النّاسِ حُجَّتَینِ: حُجَّةً ظاهِرَةً وَ حُجَّةً باطِنَةً، فَأَمَّا الظّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ وَ الأَنبِیاءُ وَ الأَئِمَّةُ علیهم السلام، وَ أمَّا الباطِنَةُ فَالعُقولُ.۴

۰.اى هشام! خداوند، دو حجّت بر مردم دارد: حجّت آشکار و حجّت پنهان. حجّت آشکار، رسولان، پیامبران و امامان ‏اند و حجّت پنهان، خِردهایند.

یا این روایت که از امام صادق علیه السلام نقل شده است:

۰.حُجَّةُ اللهِ عَلَى العِبادِ النَّبِیُّ، وَ الحُجَّةُ فیما بَینَ العِبادِ وَ بَینَ اللهِ العَقلُ.۵

۰.حجّت خداوند بر بندگان، پیامبر است و حجّت میان بندگان و خداوند، خِرد است.

1.. زمر: آیۀ ۱۷ ـ ۱۸.

2.. الکافى: ج۱ ص۱۳ ح۱۲.

3.. ر. ک: دانش‏نامۀ عقاید اسلامى: ج۱ ص۲۹۱ (حجّیت خِرد).

4.. الکافى: ج۱ ص۱۶ ح۱۲.

5.. الکافى: ج۱ ص۲۵ ح۲۲.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
372

(وَهُوَ الَّذِى جَعَلَ لَكُمُ النُّجُومَ لِتَهْتَدُوا بِهَا فِى ظُلُمَاتِ الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ قَدْ فَصَّلْنَا الأَیَاتِ لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ.۱

۰.او کسى است که ستارگان را براى شما قرار داد تا در تاریکی‏هاى خشکى و دریا، به وسیله آنها راه یابید. ما نشانه‏ها[ى خود] را براى کسانى که مى‏دانند [و می‏اندیشند]، تبیین کردیم).

همچنین نشانه‏هایی که به طور طبیعى در نقاط مختلف زمین براى پیدا کردن راه‏ها قرار داده شده است:

۰.(وَجَعَلْنَا فِى الأَرْضِ رَوَاسِىَ أَن تَمِیدَ بِهِمْ وَ جَعَلْنَا فِیهَا فِجَاجًا سُبُلاً لَّعَلَّهُمْ یَهْتَدُونَ.۲

۰.در زمین، کوه‏هایى پابرجا قرار دادیم، که مبادا آنان را بلرزاند و در آن، درّه‏ها و راه‏هایى قرار دادیم تا هدایت شوند).

بهره‏گیرى از عقل در پیشرفت انواع دانش‏ها در جهت تأمین رفاه مادّى نیز مصداق دیگرى از این نوع هدایت الهى شمرده مى‏شود.

ب - هدایت عقلىِ معنوى

مقصود از این نوع هدایت، بهره‏گیرى از قدرت اندیشه، در جهت تأمین نیازهاى معنوى و دستیابى به قلّه کمالات انسانى است.

همه آیاتى که انسان را به تفکّر در حقایق مرتبط با مبدأ و معاد دعوت کرده‏اند، به این نوع هدایت اشاره دارند.

در روایتى زیبا و تأمّل‏انگیز، امام کاظم علیه السلام شمارى از این دسته آیات را براى یکى از یارانش به نام هشام بن حکم، تفسیر و سخن را با این جملات آغاز مى‏فرماید:

۰.یا هِشامُ! إنَّ اللهَ تَبارَکَ وَ تَعالىٰ بَشَّرَ أهلَ العَقلِ وَ الفَهمِ فی كِتابِهِ فَقالَ: (فَبَشِّرْ

1.. انعام: آیۀ ۹۷.

2.. انبیا: آیۀ ۳۱. نیز، ر. ک: نحل: آیۀ ۱۶ و نمل: آیۀ ۶۳ و زخرف: آیۀ ۱۰.

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي، سيّد محمّدکاظم طباطبايي،
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2193
صفحه از 687
پرینت  ارسال به