363
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم

همچنین به اوّل هر چیز هادى مى‏گویند و از همین رو، دلیل و راه‏نما که پیشاپیش قومش آنها را راه مى‏نماید، هادی نامیده می‏شود.

ابن فارس نیز براى این مادّه دو معناى اصلى ذکر کرده: یکى جلو رفتن در راه براى راه‏نمایى و دیگری هدیه که در فارسى به پیشکش ترجمه مى‏شود:

۰.الهاء و الدال و الحرف المعتلّ: أصلان [أحدهما] التقدّم للإرشاد و الآخر بعثة لطف.۱

۰.هاء و دال و حرف معتل [یایی]، دو بُن معنایی دارد: یکى پیش بودن براى ره نمودن و دیگر هدیه محبّت‏آمیز.

راغب اصفهانى «هدایت» را چنین معنا کرده است:

۰.الهدایة دلالة بلطف، و منه الهدیة.۲

۰.هدایت، راه نمودن با نرمى و لطف است و هدیه نیز از همین گرفته شده است.

بر این اساس، «هدایت» به معناى مطلق راه‏نمایى نیست؛ بلکه نوعى از نشان دادن راه است که توأم با لطف و مهربانى باشد، چنان که «هدیه» فقط مطلق بخشش نیست؛ بلکه بخشش همراه با لطف است.

پرسشی که در این باره قابل طرح است، آن است که: اگر «هدایت» راه‏نمایی توأم با لطف است، چرا این واژه به معناى راه‏نمایى به دوزخ به کار رفته است؟ مانند: (فَاهْدُوهُمْ إِلَى صِرَاطِ الجَحِیمِ؛۳ و آنها را به راه دوزخ راه نمایید) و (یَهْدِیهِ إِلَى عَذَابِ السَّعِیرِ؛۴ او را به سوى عذاب آتش شعله‏ور راه مى‏نماید).

راغب در پاسخ این سؤال می‏گوید:

۰.ذلک استعمل فیه استعمال اللفظ على التهكّم مبالغة فی المعنى كقوله: (فَبَشِّرهُ

1.. معجم مقاییس اللّغة: ج۶ ص۴۲.

2.. مفردات ألفاظ القرآن: ص۸۳۵.

3.. صافّات: آیۀ ۲۳.

4.. حج: آیۀ ۴.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
362

این، براى بنده‏ام است و بنده‏ام هر چه بخواهد، خواهد داشت. بى ‏تردید، دعاى بنده‏ام را اجابت نمودم و آنچه را آرزو داشت، به او عطا کردم و از آنچه بیم داشت، ایمنش ساختم.

تبیین این درخواست و تفسیر آیه ششم از سوره حمد، ضمن دو مبحث ارائه می‏گردد:

در این آیه از خداوند منّان درخواست می‏کنیم که ما را به «صراط مستقیم (راه راست و درست)»، «هدایت» کند. تفسیر این درخواست را با تبیین معنای «هدایت» و گونه‏های آن در قرآن به همراه تبیین معنای «صراط مستقیم» و تبیین مقصود از «درخواست هدایت به صراط مستقیم» پی می‏گیریم.

مبحث اوّل: معناشناسی ( اِهدِنا)

مسائلی که در این مبحث بررسی می‏گردند، عبارت‏ اند از: واژه‏پژوهی «هدایت»، کاربردهای «هدایت» در قرآن، «هادی» صفت فعل خداوند و گونه‏های هدایت الهی.

واژه‏پژوهی «هدايت»

واژه «هدایت» در مقابل «ضلالت» از مادّه «دی»، مصدر و به معناى نشان دادن راه درست براى رسیدن به مقصد است.

خلیل بن احمد فراهیدى، پس از ذکر معناى «هدیه»، در تبیین معناى دیگر این مادّه مى‏گوید:

۰.الهُدى: نقیض الضلالة، هدى فاهتدى، و الهادی من كلّ شیء أوّله... و الدلیل یسمّى هادیاً؛ لتقدّمه القوم بهدایته.۱

۰.هدایت، نقیض ضلالت است. [عرب می‏گوید:] به راه آمد و هدایت یافت.

1.. کتاب العین: ج۴ ص۷۸.

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي، سيّد محمّدکاظم طباطبايي،
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2358
صفحه از 687
پرینت  ارسال به