مختلف صرفی به کار رفتهاند و در باره معنای آن، دو نکته شایان توجّه است:
یک. در همه آیات قرآن، مقصود از عبادت، نهایت فروتنی در برابر فرمانروا همراه با فرمانبری از اوست.
دو. به عقیده ابن فارس، عبادت در آیه (قُلْ إِن کانَ لِلرَّحْمَانِ وَلَدٌ فَأَنَا أَوَّلُ الْعَابِدِینَ)۱ به معنای سرسختی و مخالفت است.
* انواع عبودیت: نهایت فروتنی در برابر فرمانروا و اطاعت از او، به سه معنا امکانپذیر است که در قرآن هر سه معنا کاربرد دارد:
یک. عبودیت تکوینی، یعنی خضوع و فرمانبری اجباری همه آفریدهها از آفریدگار.
دو. عبودیت اختیاری، یعنی فروتنی ارادی موجودات مختار.
سه. عبودیت اعتباری، یعنی میان عابد و معبود، رابطه واقعی وجود ندارد؛ بلکه رابطه آنها تنها اعتباری و قراردادی است، مانند مالکیت انسان نسبت به انسانی دیگر، بر خلاف عبودیت به معنای اوّل و دوم که مملوکیت آفریده نسبت به آفریدگار - تکوینی باشد یا اختیاری -، حقیقی است.
* انواع عبودیت اختیاری: در قرآن و روایات، عبودیت اختیاری در چند معنا به کار رفته است:
یک. خضوع و اطاعت ناشی از عقیده به خدا،
دو. معرفت موجب خضوع و اطاعت از خداوند سبحان،
سه. خضوع ناشی از اعتقاد به خدایان پنداری،
چهار. اطاعت از شیاطین جن و انس در برابر فرمان خداوند سبحان،
پنج. پیروی از تمایلات نفسانی نامشروع.