349
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم

اللهِ فَلْیَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ.۱

۰.اگر خداوند شما را یارى کند، هیچ کس بر شما پیروز نخواهد شد و اگر دست از یارى شما بردارد، کیست که پس از او، شما را یارى کند؟! و مؤمنان، تنها بر خداوند باید توکّل کنند).

در این آیه ابتدا به نقش انحصارى خداوند متعال در یارى رساندن به انسان اشاره شده و پیروزى و شکست با نصرت و خذلان الهى پیوند خورده است، بدین‏ سان‏ که اگر خدا یار انسان باشد، هیچ نیرویى نمى‏تواند او را شکست دهد و اگر انسان را وا نهد، هیچ نیرویى وجود ندارد که او را یارى نماید و در نهایت، تأکید مى‏فرماید که اهل ایمان باید در کارها بر خدا توکّل کنند.

گفتنى است که این آیه و آیات مشابه، در واقع تفسیر (إِیَّاكَ نَسْتَعِینُ) و دلیل حصر استعانت در خداوند متعال اند، مانند این آیه:

۰.(وَإِن یَمْسَسْكَ ٱللهُ بِضُرٍّ فَلَا كَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَإِن یَمْسَسْكَ بِخَیْرٍ فَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَىْ‏ءٍ قَدِیرٌ.۲

۰.اگر خداوند زیانى به تو برساند، هیچ کس جز او نمى‏تواند آن را بر طرف سازد و اگر خیرى به تو رساند، او بر همه چیز تواناست).

به سخن دیگر، مبدأ حصر استعانت، ایمان واقعى به یگانگى خداست. کسى که حقیقتاً باور کرده تنها خداوند سبب‏ساز است و سررشته عزّت و ذلّت، نصرت و خذلان، و سود و زیان به دست اوست، جز از او یارى نمى‏خواهد.

برکات حصر «استعانت»

انحصار یاری‏جویی از خداوند منّان و توکّل بر او در کارها، آثار و برکات فراوانى در زندگى مادّى و معنوى انسان دارد که در این جا به چند نمونه برجسته از آنها اشاره مى‏شود:

1.. آل ‏عمران: آیۀ ۱۶۰.

2.. انعام: آیۀ ۱۷. نیز، ر. ک: یونس: آیۀ ۱۰۶ ـ ۱۰۷ و توبه: آیۀ ۵۱ و فاطر: آیۀ ۲ و ۱۰ و زمر: آیۀ ۲۸.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
348

«استعانت» در آیه (إِیَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاكَ نَسْتَعِینُ) به یک مبدأ مى‏رسند و آن، رسیدن به حقیقت توحید و باور کردن این معناست که در جهان جز خداى یکتا، هیچ موجودى داراى اثر استقلالى نیست. کسى که به این معرفت و باور رسید، جز خداى سبحان را عبادت نمی‏کند و جز از او یارى نمى‏جوید.

پیوستگی توحید و توکّل

توحید راستین، از توکّل، تفکیک‏ناپذیر است؛ یعنی کسى که حقیقتاً باور کرده باشد مسبب الأسباب خداست و تا او نخواهد، از هیچ آفریده‏اى، کارى ساخته نیست، تنها تکیه‏گاه خود را در زندگى، خدا قرار مى‏دهد و جز از او یارى نمى‏خواهد و بهره‏گیرى او از اسباب، در واقع، امتثال امر خداوند سبحان است.

در روایتى آمده است که پیامبر صلی الله علیه و آله از جبرئیل خواست که توکّل را براى او تفسیر کند. جبرئیل گفت:

۰.العِلمُ بأنَّ المَخلوقَ لا یَضُرُّ وَ لا یَنفَعُ، وَ لا یُعطی وَ لا یَمنَعُ، وَ استِعمالُ الیَأسِ مِنَ الخَلقِ، فَإذا كانَ العَبدُ كَذٰلِکَ لَم یعمَل لِأَحَدٍ سِوَى اللهِ، وَ لَم یَرجُ وَ لَم یَخَف سِوَى اللّهِ،‏ وَ لَم یَطمَع فی أحَدٍ سِوَى اللهِ، فَهٰذا هُوَ التَّوَكُّلُ.۱

۰.دانستن این مطلب که مخلوق، نه زیانى مى‏زند و نه سودى مى‏رساند، نه مى‏دهد و نه باز می‏دارد، و چشم امید کندن از خلق است. هر گاه بنده چنین باشد، دیگر براى هیچ کس جز خداوند، کار نمى‏کند و امید و بیمش از کسى جز خداوند نیست و به هیچ کس جز خدا امید ندارد. این توکّل است.

بنا بر این، موحّد حقیقى، از آن جا که مى‏داند بدون خواست خداى سبحان، هیچ چیزى در سرنوشت او مؤثّر نیست، تکیه‏گاه اصلى خود را در همه کارها، خدا قرار مى‏دهد و در همه امور بر او توکّل مى‏کند. قرآن کریم در این باره مى‏فرماید:

۰.(إِن یَنصُرْكُمُ اللهُ فَلاَ غَالِبَ لَكُمْ وَإِن یَخْذُلْكُمْ فَمَن ذَا الَّذِى یَنصُرُكُم مِّنْ بَعْدِهِ وَعَلَى

1.. معانی الأخبار: ص۲۶۱ ح۱.

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي، سيّد محمّدکاظم طباطبايي،
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2079
صفحه از 687
پرینت  ارسال به