با تأمّل در این آیات و آیات مشابه آن،۱ در کنار آیاتی که بر نقش عبادت در ولایت تکوینی دلالت دارند، میتوان به این نتیجه رسید که از منظر قرآن، انسان با بهرهگیری از نیروی معنویِ بالاترین مراتب عبادت، به تدریج از توانی برخوردار میشود که میتواند با عالم غیب ارتباط پیدا کند و به موقعیت نبوّت تشریعی یا انبایی دست یابد.
۸. خشنودی خدا و بهشت جاوید
آخرین و مهمترین ثمره عبادت، خشنودی خداوند متعال و بهرهمندی ابدی از بهشت جاوید است:
۰.(جَنَّاتِ عَدْنٍ الَّتِی وَعَدَ الرَّحْمَانُ عِبَادَهُ بِالْغَیبِ إِنَّهُ کانَ وَعْدُهُ مَأْتِیا.۲
۰.بهشتهایی جاودان که [خداى] رحمان به بندگانش در [جهانِ] نهان، وعده داده است. بی گمان، وعده او آمدنى است).
۰.(یأَیتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ * ارْجِعِی إِلَی رَبِّك رَاضِیةً مَّرْضِیةً * فَادْخُلِی فِی عِبادِی * وَ ادْخُلِی جَنَّتِی.۳
۰.اى جان آرمیده! * به سوى پروردگارت باز گرد، تو از او خشنود و او از تو خشنود * پس در جرگه بندگان من در آى * و به بهشتم گام بنه).
این آیات و آیات مشابه تصریح میکنند که سعادت و کامیابی همیشگی انسان در گرو عبادت و اطاعت خداوند متعال است. در واقع، سایر آثار عبادت، مقدّمه دستیابی به این پیروزی بزرگ اند. در عین حال، قرآن با صراحت اعلام میکند که (و رِضْوَانٌ مِّنَ ٱللهِ أَكْبَرُ؛۴ و [بهرهمند شدن از] خشنودی خداوند،