327
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم

و پیاده کردن برنامه‏های او در زندگی، دقیقاً راه درست زندگی انسان و موجب تأمین همه نیازهای مادّی و معنوی اوست.

بنا بر این، عبادت، حکمتِ نهایی خلقت انسان نیست؛ بلکه راه دستیابی انسان به حکمت نهایی آفرینش اوست. از این رو، آیه (وَ مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنسَ إلَّا لِیَعْبُدُونِ؛۱ و جن و انس را نیافریدم جز برای آن که مرا عبادت کنند) بدین معناست که عبادت، صراط مستقیم و راه درستِ رسیدن انسان به سعادت دنیا و آخرت است و انسان برای رسیدن به مقصد اعلای انسانیت، راهی جز عبادت ندارد.۲

۲. مصونيت از سلطه شيطان

دومین نقش عبادت در زندگی، این است که موجب مصونیت انسان از سلطه شیطان می‏گردد. در قرآن، دو بار خطاب به شیطان آمده است:

۰.(إِنَّ عِبَادِى لَیْسَ لَكَ عَلَیْهِمْ سُلْطَانٌ إلَّا مَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْغَاوِینَ.۳

۰.بر بندگانم تسلّط نخواهی یافت، مگر گم‏راهانی که از تو پیروی می‏کنند).

مصونیت یافتگان از سلطه شیطان، همان کسانی هستند که به بالاترین درجه اخلاص دست یافته‏اند و قرآن از آنان با عنوان «مخلَصان» یاد کرده و شیطان با صراحت اعلام نموده که از اغوای آنان ناتوان است:

(قالَ رَبِّ بِمَآ أَغْوَیْتَنِى لَاُزَیِّنَنَّ لَهُمْ فِى الأَرْضِ وَلاَُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ إلَّا عِبَادَکَ‏ مِنْهُمُ‏ الْمُخْلَصِینَ‏.۴

۰.گفت: پروردگارا! چون مرا گم‏راه ساختی، من نعمت‏های مادّی را در زمین در نظر آنها زینت می‏دهم و همگی را گم‏راه خواهم ساخت، مگر بندگان مخلصت را).

1.. ذاریات: آیۀ ۵۶.

2.. برای توضیح بیشتر، ر. ک: دانش‏نامۀ قرآن و حدیث: ج۹ ص۱۲۶ (تحلیلی در بارۀ حکمت آفرینش انسان).

3.. حجر: آیۀ ۴۲. نیز، ر. ک: اسرا: آیۀ ۶۵.

4.. حجر: آیۀ ۳۹ ـ ۴۰.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
326

می‏شود و ارزش بیشتری می‏یابد و آثار و برکات بیشتری برای زندگی مادّی و معنوی انسان دارد.

بر این اساس، همه آثار و برکاتی که در قرآن و احادیث برای عبادت ذکر شده، به عبادت توأم با اخلاص اختصاص دارند، چنان که همه آثار اخلاص، آثار عبادت نیز هستند.

برکات عبادت خالصانه

اینک به شرح آثار و برکات عبادت و نقش آن در زندگی مادّی و معنوی و فردی و اجتماعی انسان می‏پردازیم:

۱. استقرار در راه درست زندگى

از منظر قرآن، عبادت خدا در واقع، راه راست و درست زندگی انسانی است. خداوند متعال، خود با صراحت می‏فرماید:

۰.(وَ أَنِ اعْبُدُونِى هَذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِیمٌ.۱

۰.و این که مرا عبادت کنید. این، راه راست است).

این معنا را قرآن بارها از عیسی علیه السلام نیز نقل کرده است:

۰.(إِنَّ اللهَ رَبِّى وَرَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ هَذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِیمٌ.۲

۰.در حقیقت، اللّٰه پروردگار من و پروردگار شماست. پس او را عبادت کنید [که] این، راه راست است).

بنا بر این، نخستین نقش عبادت خدا در زندگی انسان، این است که او در راه راست و درست زندگی قرار می‏گیرد. نکته شایان تأمّل، این است که قرآن نمی‏گوید: عبادت، راه درست زندگی را به انسان نشان می‏دهد؛ بلکه می‏فرماید: عبادت، راه راست است. این سخن، بِدان معناست که اطاعت از خداوند متعال

1.. یس: آیۀ ۶۱.

2.. آل ‏عمران: آیۀ ۵۱ و مریم: آیۀ ۳۶. نیز، ر. ک: زخرف: آیۀ ۶۴.

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي، سيّد محمّدکاظم طباطبايي،
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2074
صفحه از 687
پرینت  ارسال به