اخلاقی و خلوص نیّت در عمل است.
و در برخی از روایات تفسیری، شرک اخلاقی نفی گردیده، مانند آنچه در تفسیر منسوب به امام عسکری علیه السلام آمده است:
۰.قولوا... أَیُّهَا المُنعِمُ عَلَینا! نُطیعُکَ مُخلِصینَ مَعَ التَّذَلُّلِ وَ الخُضوعِ بِلا رِیاءٍ وَ لا سُمعَةٍ.۱
۰.بگویید: ای نعمتبخش ما! مخلصانه تو را اطاعت میکنیم، با خواری و خشوع و بدون هر گونه ریا و خودنمایی.
بالاترین مراتب اخلاص در عبادت، آن است که در روایتی از امام صادق علیه السلام به آن اشاره شده که در تبیین مقصود از (إِیَّاكَ نَعْبُدُ) فرموده:
۰.یَعنى لا نُریدُ مِنکَ غَیرَکَ، لا نَعبُدُکَ بِالعِوَضِ وَ البَدَلِ كَما یَعبُدُکَ الجاهِلونَ بِکَ المَغیبونَ عَنکَ.۲
۰.یعنی از تو، جز تو را نمیخواهیم. در برابر عوض و جایگزین، تو را عبادت نمیکنیم، آن گونه که ناآگاهان از تو، تو را عبادت میکنند.
معیار بهرهگیری از عبادت
اشاره شد که شرط تحقّق و تکامل عبادت، اخلاص است، بدین معنا که عبادت بدون اخلاص، اصولاً عبادت خدای یگانه نیست. از این رو، نهتنها اثر مثبتی در زندگی ندارد، بلکه برای زندگی مادّی و معنوی انسان، بسیار خطرناک است. از امام علی علیه السلام روایت شده:
۰.الإخلاصُ مِلاکُ العِبادَةِ.۳
۰.معیار عبادت، اخلاص است.
این سخن، بِدان معناست که به میزان افزایش اخلاص، عبادت کاملتر