خدا را فقط به سبب ترس از کیفر او عبادت کنم؛ چرا که در این حال، همچون بنده نابکاری خواهم بود که اگر نترسد، کار نمیکند.
گفته شد: پس برای چه خدا را عبادت میکنی؟ فرمود:
۰.لِما هُوَ أهلُهُ بِأیادیهِ علَیَّ وَ إنعامِهِ.۱
۰.زیرا او به سبب الطاف و نعمتهایش به من، سزاوار عبادت است.
امام علی علیه السلام عبادتی را که با انگیزه تأمین منافع صورت میگیرد، «عبادت تاجران» و عبادتی را که با انگیزه ترس انجام میشود، «عبادت بردگان» و عبادت با انگیزه سپاسگزاری در برابر نعمتها را «عبادت آزادگان» نامیده است:
۰.إنَّ قَوماً عَبَدُوا اللهَ رَغبَةً فَتِلکَ عِبادَةُ التُّجّارِ، وَ إنَّ قَوماً عَبَدُوا اللهَ رَهبَةً فَتِلکَ عِبادَةُ العَبیدِ، وَ إنَّ قَوماً عَبَدُوا اللّهَ شُكراً فَتِلکَ عِبادَةُ الأحرارِ.۲
۰.گروهی به هوای پاداش، خدا را عبادت کردند و این عبادتِ سوداگران است؛ دستهای از روی ترس، خدا را عبادت کردند و این، عبادت بردگان است و گروهی برای سپاسگزاری، خدا را عبادت کردند و این، عبادت آزادگان است.
در این مرتبه از عبادت که عبادت کننده به دلیل نعمتهای خدای سبحان، او را شایسته عبادت میداند و عبادتش با انگیزه رغبت و رهبت نیست، قلبش جلوهگاه صفات جمال و جلال حق تعالی میگردد و بدین سان عابد، عاشق خدا میشود. از این رو، در شماری از روایات، عبادت این دسته از عابدان، «عبادت شُکری» و در شماری از روایات، «عبادت حُبّی» توصیف شده است.
امام صادق علیه السلام در تبیین اصناف مردم در عبادت میفرماید:
۰.إنَّ العُبّادَ ثَلاثَةٌ: قَومٌ عَبَدُوا اللهََ عز و جل خَوفاً فَتِلکَ عِبادَةُ العَبیدِ، وَ قَومٌ عَبَدُوا اللهَ تَبارَکَ وَ تَعالىٰ طَلَبَ الثَّوابِ فَتِلکَ عِبادَةُ الاُجَراءِ، وَ قَومٌ عَبَدُوا اللّهََ عز و جل حُبّاً لَهُ فَتِلکَ عِبادَةُ